PROGRAM ZAJĘĆ KULINARNYCH

REALIZUJĄCY:

 Szkoła Podstawowa w Sieradzy, Szkoła Podstawowa im. Jana Wnęka w Odporyszowie, Szkoła Podstawowa w Bobrownikach Wielkich

 

OPIS PROJEKTU:

Poniższy program jest propozycją zajęć realizowanych w ramach zajęć kulinarnych prowadzanych w formie bezpłatnych zajęć pozalekcyjnych,  dwa razy w tygodniu w każdej z ww. szkół w łącznej ilości 78 godzin.  Zagadnienia programowe opracowane zostały na podstawie podstawy programowej kształcenia ogólnego dla I  etapu edukacji dotyczące przedmiotu zajęć technicznych, które poszerzają i pogłębiają wiedzę i umiejętności techniczne i kulinarne ucznia. Będzie sprzyjał rozwojowi dziecka, kształtował jego umiejętności manualne, rozwijał zainteresowania. Na zajęciach tych uczniowie mają szansę zaprezentować wykonane przez siebie wyroby, mają możliwość poszerzenia wiadomości i umiejętności potrzebnych do wykonania określonego zadania.      Dodatkową cechą programu jest poznanie właściwości i zastosowań przetwarzanych materiałów, technik przetwarzania, oraz wdrażanie bezpiecznych sposobów pracy z urządzeniami elektrycznymi. Realizacja zajęć w dużym zakresie wybiega naprzeciw oczekiwaniom uczniów zainteresowanych tego typu zajęciami, mogącymi rozwijać swoje hobby oraz nabyć pożyteczne umiejętności wykorzystywane w życiu codziennym.

 W trackie realizacji programu, kładziony będzie głównie nacisk na działalność praktyczną uczniów. Podczas zajęć będzie łączona praktyka z teorią. Poruszane będą także tematy dotyczące BHP. Zajęcia będą mogły rozwijać myślenie twórcze, wyobraźnię przestrzenną, spostrzegawczość, ułatwią zapamiętywanie, nauczą prostoty, estetyki, cierpliwości, dokładności i dyscypliny.

 

 

CEL GŁÓWNY

Głównym  celem tego programu jest stymulowanie aktywności poznawczej i twórczej uczniów oraz właściwie ukierunkowanie ciekawości uczniów, doskonalenie umiejętności manualnych i poznawczych uczniów, stymulowanie rozwoju ogólnotechnicznego, pomoc w samorealizacji i wykorzystaniu czasu wolnego.

 

CELE SZCZEGÓŁOWE:

1. Kształtowanie praktycznych umiejętności kulinarnych.

2. Pogłębianie i utrwalanie wiedzy już zdobytej na zajęciach technicznych.

3. Rozwijanie umiejętności wzajemnej pomocy i współpracy w grupie.

5. Kształtowanie uzdolnień manualnych.

6. Wdrażanie do korzystania ze źródeł informacji, instrukcji wykonania, rozumienia i  zastosowania jej w praktyce.

7. Poznanie zasad  prawidłowego odżywiania się, które są niezbędne w dorosłym życiu.

8. Doskonalenie umiejętności bezpiecznego posługiwania się sprzętem AGD,

który ułatwia pracę w kuchni.

9. Kształtowanie postawy bezpiecznego posługiwania się narzędziami typu: nóż, łyżka, widelec.

10. Doskonalenie umiejętności samodzielnego przygotowywania prostych potraw.

11. Nabywanie umiejętności korzystania z przepisów kulinarnych i czasopism fachowych.

12. Doskonalenie umiejętności nakrywania do stołu, ozdabiania go, a także kulturalnego zachowywania się przy nim.

14. Czerpanie radości ze wspólnego przygotowywania posiłków i prac twórczych (technicznych).

 

FORMY PRACY:

     indywidualna

     grupowa

     zbiorowa

 

METODY PRACY:

     pokaz

     obserwacja kierowana

     pogadanka

     rozmowa

     praktycznego działania

     demonstracja

     prezentacja

 

 

ZAKRES TREŚCI (przewidywanych – mogą one być modyfikowane w miarę możliwości i potrzeb uczniów):

1. Wykonanie kolorowych kanapek.

2. Dekorowanie stołów - sposoby składania serwetek zasady przenoszenia tac, talerzy i półmisków.

3. Przygotowanie stołów do posiłków codziennych oraz na przyjęcia okolicznościowe – sposoby ustawienia, nakrywania.

4. Wykonanie deserów - jogurty, kisiele, budynie, galaretki, prażone jabłka, chipsy jabłkowe.

5. Wykonanie naleśników z nadzieniem.

6. Zakąski z warzyw, grzybów, serów i ziemniaków – sporządzanie, dekoracja, ekspedycja.

7. Wykonanie sernika na zimno - szybko i łatwo.

8. Wykonanie sałatki owocowej lub warzywnej - umiejętne operowanie nożem.

9. Koktajle i kefiry owocowe dla wszystkich.

10. Estetyka serwowania posiłków z zasadami savoir-vivru.

11. Spaghetti – na jesienne wieczory.

12. Przygotowanie gofrów z dżemem i owocami - sprawdzanie różnych przepisów na ciasto.

14. Wykonanie tostów z szynką i serem.

16. Potrawy z jaj: gotowanie jajek na miękko, na twardo, omlety.

17. Coś na ząb – kanapeczki z warzywami i różnymi rodzajami sera.

18. Gotujemy zupę sezonową.

20. Przygotowanie sałatek, surówek i mizerii.

 

Przewidywane efekty:

 

        Zakłada się, że w czasie realizacji   zajęć kulinarnych uczniowie osiągną kompetencje w zakresie:

     umiejętności przestrzegania zasad bhp podczas pracy z ostrymi narzędziami i sprzętami AGD;

     umiejętności przestrzegania zasad bhp podczas pracy;

     planowania pracy, przygotowywania materiałów, produktów i posiłków;

     umiejętności samodzielnego przygotowania potraw planowania  jadłospisu uwzględniającego piramidę żywienia;

     umiejętności dobierania surowców i sposobów ich trwałego łączenia

     poprawnego czytania instrukcji, przepisów i stosowania ich w praktyce;

     umiejętności systematycznej pracy;

     umiejętności pracy i współdziałania w grupie;

     cierpliwości, wytrwałości w dążeniu do celu.

 

UWAGI O REALIZACJI PROGRAMU:

        Program  został opracowany przy założeniu, że zajęcia obywać się będą w każdej ze szkół raz  w  tygodni po 2 godziny. Dopuszcza się płynność w doborze tematów i liczby godzin przeznaczonych na realizację poszczególnych tematów. Możliwa jest rezygnacja z niektórych tematów bez ogólnej szkody dla koncepcji programu. Jednocześnie zakłada się możliwość zwiększonej realizacji tematów, jeśli oczekiwania nauczyciela a w szczególności uczniów nie zostaną spełnione w zaplanowanym czasie.        Terminy zajęć: kwiecień - czerwiec. W toku pracy zajęcia uwzględniają potrzeby i oczekiwania uczniów i będzie realizowany  zgodnie z następującymi zasadami:

     przystępności – przekazywane wiadomości muszą być zrozumiałe dla ucznia i dostosowane do jego możliwości poznawczych;

     poglądowości – przekaz nauczyciela musi być poparty przykładami, ćwiczeniami;

     stopniowanie trudności – świadome przejście od zadań prostych do coraz bardziej skomplikowanych;

     związku teorii z praktyką – ukazywanie wykorzystania wiedzy teoretycznej w praktyce.

 

        W trakcie pracy kółka mogą być zaproszeni eksperci, rodzice, nauczyciele, którzy dodatkowo uatrakcyjnią program.   

 

EWALUACJA PROGRAMU:

        Źródłem informacji o programie są jego odbiorcy, czyli uczniowie oraz ich rodzice. Dlatego ewaluacją tego programu będzie:

     analiza osiągnięć grupy i osiągnięć indywidualnych;

     prezentacja prac i dokonań grupy na stronie internetowej szkoły;

     degustacja;

     zainteresowanie i frekwencja na zajęciach.

 

                                                                                          Joanna Zaleńska