PROGRAM
ZAJĘĆ KULINARNYCH
REALIZUJĄCY:
Szkoła Podstawowa w Sieradzy, Szkoła
Podstawowa im. Jana Wnęka w Odporyszowie, Szkoła Podstawowa w Bobrownikach
Wielkich
OPIS PROJEKTU:
Poniższy program jest propozycją zajęć
realizowanych w ramach zajęć kulinarnych prowadzanych w formie bezpłatnych
zajęć pozalekcyjnych, dwa razy w
tygodniu w każdej z ww. szkół w łącznej ilości 78 godzin. Zagadnienia programowe
opracowane zostały na podstawie podstawy programowej kształcenia ogólnego dla I
etapu edukacji dotyczące
przedmiotu zajęć technicznych, które poszerzają i pogłębiają wiedzę i
umiejętności techniczne i kulinarne ucznia. Będzie sprzyjał rozwojowi dziecka,
kształtował jego umiejętności manualne, rozwijał zainteresowania. Na zajęciach
tych uczniowie mają szansę zaprezentować wykonane przez siebie wyroby, mają
możliwość poszerzenia wiadomości i umiejętności potrzebnych do wykonania
określonego zadania. Dodatkową cechą
programu jest poznanie właściwości i zastosowań przetwarzanych materiałów,
technik przetwarzania, oraz wdrażanie bezpiecznych sposobów pracy
z urządzeniami elektrycznymi. Realizacja zajęć w dużym zakresie wybiega
naprzeciw oczekiwaniom uczniów zainteresowanych tego typu zajęciami, mogącymi
rozwijać swoje hobby oraz nabyć pożyteczne umiejętności wykorzystywane w życiu
codziennym.
W
trackie realizacji programu, kładziony będzie głównie nacisk na działalność
praktyczną uczniów. Podczas zajęć będzie łączona praktyka z teorią. Poruszane
będą także tematy dotyczące BHP. Zajęcia będą mogły rozwijać myślenie twórcze,
wyobraźnię przestrzenną, spostrzegawczość, ułatwią zapamiętywanie, nauczą
prostoty, estetyki, cierpliwości, dokładności i dyscypliny.
CEL GŁÓWNY
Głównym celem tego programu jest stymulowanie
aktywności poznawczej i twórczej uczniów oraz właściwie ukierunkowanie
ciekawości uczniów, doskonalenie umiejętności manualnych i poznawczych uczniów,
stymulowanie rozwoju ogólnotechnicznego, pomoc w samorealizacji i wykorzystaniu
czasu wolnego.
CELE SZCZEGÓŁOWE:
1. Kształtowanie praktycznych
umiejętności kulinarnych.
2. Pogłębianie i utrwalanie
wiedzy już zdobytej na zajęciach technicznych.
3. Rozwijanie umiejętności
wzajemnej pomocy i współpracy w grupie.
5. Kształtowanie uzdolnień
manualnych.
6. Wdrażanie do korzystania
ze źródeł informacji, instrukcji wykonania, rozumienia i zastosowania jej w praktyce.
7. Poznanie zasad prawidłowego odżywiania się, które są
niezbędne w dorosłym życiu.
8. Doskonalenie umiejętności
bezpiecznego posługiwania się sprzętem AGD,
który ułatwia pracę w kuchni.
9. Kształtowanie postawy
bezpiecznego posługiwania się narzędziami typu: nóż, łyżka, widelec.
10. Doskonalenie umiejętności
samodzielnego przygotowywania prostych potraw.
11. Nabywanie umiejętności
korzystania z przepisów kulinarnych i czasopism fachowych.
12. Doskonalenie umiejętności
nakrywania do stołu, ozdabiania go, a także kulturalnego zachowywania się przy
nim.
14. Czerpanie radości ze wspólnego
przygotowywania posiłków i prac twórczych (technicznych).
FORMY
PRACY:
• indywidualna
• grupowa
• zbiorowa
METODY
PRACY:
• pokaz
• obserwacja kierowana
• pogadanka
• rozmowa
• praktycznego działania
• demonstracja
• prezentacja
ZAKRES TREŚCI (przewidywanych – mogą one być
modyfikowane w miarę możliwości i potrzeb uczniów):
1. Wykonanie kolorowych
kanapek.
2. Dekorowanie stołów -
sposoby składania serwetek zasady przenoszenia tac, talerzy i półmisków.
3. Przygotowanie stołów do
posiłków codziennych oraz na przyjęcia okolicznościowe – sposoby ustawienia,
nakrywania.
4. Wykonanie deserów - jogurty, kisiele, budynie, galaretki, prażone jabłka,
chipsy jabłkowe.
5. Wykonanie naleśników z
nadzieniem.
6. Zakąski z warzyw, grzybów,
serów i ziemniaków – sporządzanie, dekoracja, ekspedycja.
7. Wykonanie sernika na zimno
- szybko i łatwo.
8. Wykonanie sałatki owocowej
lub warzywnej - umiejętne operowanie nożem.
9. Koktajle i kefiry owocowe
dla wszystkich.
10. Estetyka serwowania
posiłków z zasadami savoir-vivru.
11. Spaghetti – na jesienne
wieczory.
12. Przygotowanie gofrów z
dżemem i owocami - sprawdzanie różnych przepisów na ciasto.
14. Wykonanie tostów z szynką
i serem.
16. Potrawy z jaj: gotowanie
jajek na miękko, na twardo, omlety.
17. Coś na ząb – kanapeczki z
warzywami i różnymi rodzajami sera.
18. Gotujemy zupę sezonową.
20. Przygotowanie sałatek,
surówek i mizerii.
Przewidywane efekty:
Zakłada się, że w czasie realizacji zajęć kulinarnych uczniowie osiągną
kompetencje w zakresie:
• umiejętności przestrzegania zasad bhp
podczas pracy z ostrymi narzędziami i sprzętami AGD;
• umiejętności przestrzegania zasad bhp podczas
pracy;
• planowania pracy, przygotowywania
materiałów, produktów i posiłków;
• umiejętności samodzielnego przygotowania
potraw planowania jadłospisu
uwzględniającego piramidę żywienia;
• umiejętności dobierania surowców i sposobów
ich trwałego łączenia
• poprawnego czytania instrukcji, przepisów i
stosowania ich w praktyce;
• umiejętności systematycznej pracy;
• umiejętności pracy i współdziałania w
grupie;
• cierpliwości, wytrwałości w dążeniu do
celu.
UWAGI O REALIZACJI PROGRAMU:
Program został
opracowany przy założeniu, że zajęcia obywać się będą w każdej ze szkół
raz w
tygodni po 2 godziny. Dopuszcza się płynność w doborze tematów i liczby
godzin przeznaczonych na realizację poszczególnych tematów. Możliwa jest
rezygnacja z niektórych tematów bez ogólnej szkody dla koncepcji programu.
Jednocześnie zakłada się możliwość zwiększonej realizacji tematów, jeśli
oczekiwania nauczyciela a w szczególności uczniów nie zostaną spełnione w
zaplanowanym czasie. Terminy zajęć:
kwiecień - czerwiec. W toku pracy zajęcia uwzględniają potrzeby i oczekiwania
uczniów i będzie realizowany zgodnie z
następującymi zasadami:
• przystępności – przekazywane wiadomości
muszą być zrozumiałe dla ucznia i dostosowane do jego możliwości poznawczych;
• poglądowości – przekaz nauczyciela musi być
poparty przykładami, ćwiczeniami;
• stopniowanie trudności – świadome przejście
od zadań prostych do coraz bardziej skomplikowanych;
• związku teorii z praktyką – ukazywanie
wykorzystania wiedzy teoretycznej w praktyce.
W trakcie pracy kółka mogą być zaproszeni eksperci, rodzice,
nauczyciele, którzy dodatkowo uatrakcyjnią program.
EWALUACJA PROGRAMU:
Źródłem informacji o programie są jego odbiorcy, czyli
uczniowie oraz ich rodzice. Dlatego ewaluacją tego programu będzie:
• analiza osiągnięć grupy i osiągnięć
indywidualnych;
• prezentacja prac i dokonań grupy na stronie
internetowej szkoły;
• degustacja;
• zainteresowanie i frekwencja na zajęciach.