PROCEDURY POSTĘPOWANIA

NAUCZYCIELI I INNYCH PRACOWNIKÓW SZKOŁY W SYTUACJACH

ZAGROŻENIA DZIECI
I MŁODZIEŻY ORAZ W TRUDNYCH SYTUACJACH WYCHOWAWCZYCH

 

 

Podstawy prawne stosowanych procedur

1)      Ustawa z dnia 26 października 1982 r. o postępowaniu w sprawach nieletnich /Dz. U.

2)      z 1982 r. Nr 35 poz. 228 z p. zm. - tekst jednolity Dz. z 2002 r. Nr 11 poz. 109

3)      z późniejszymi zmianami / oraz przepisy wykonawcze w związku z ustawą /.

2) Ustawa z dnia 26 października 1982 r. o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi /Dz. U. Nr 35, poz. 230 z późniejszymi zmianami/

3) Ustawa z dnia 29 lipca 2005r. o przeciwdziałaniu narkomanii /Dz. U. . Nr178, poz. 1485/ze

 zmianą zawartą w Obwieszczeniu Marszałka Sejmu Rzeczpospolitej Polskiej z dn.10 stycznia 2012 w sprawie ogłoszenia jednolitego tekstu ustawy o przeciwdziałaniu  narkomanii /DzU.z 2012 poz.124/

4) Ustawa z dnia 6 kwietnia 1990 r. o Policji /Dz. U. Nr 30 poz. 179 z późniejszymi zmianami/

5) Zarządzenie Nr 15/97 Komendanta Głównego Policji z dnia 16 czerwca 1997 r. w sprawie  form i metod działań policji w zakresie zapobiegania i zwalczania demoralizacji 

i przestępczości nieletnich.

6) Ustawa z dnia 7 września 1991r. o systemie oświaty /Dz. U. z 1996 r. Nr 67, poz. 329

z późniejszymi zmianami/

7) Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i sportu z dnia 31 stycznia 2003 r. w sprawie szczegółowych form działalności wychowawczej i zapobiegawczej wśród dzieci i młodzieży zagrożonych uzależnieniem /Dz. U. Nr 26, poz. 226/.

8) Rozporządzenie MENIS z dnia 31 grudnia 2002 r. w sprawie bezpieczeństwa

 i higieny w publicznych i niepublicznych szkołach i placówkach (Dz.U. z 2003 r. Nr 6 

z późniejszymi zmianami).

9) Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 30 kwietnia 2013r. w sprawie zasad

 udzielania i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych  przedszkolach, szkołach i placówkach (Dz. U. z 2013 poz. 532)

10) Rozporządzenie MENiS z dnia 30.07.2002 r. w sprawia warunków tworzenia, organizacji oraz działania klas i szkół sportowych oraz szkół mistrzostwa sportowego(Dz.U. nr 126

11) Rozporządzenie MENiS z dnia 20.02.2004 r. w sprawie warunków przyjmowania uczniów do publicznych przedszkoli i przechodzenia z jednych typów szkół do innych (Dz. U. nr 26 poz. 232)

12) Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z 30 kwietnia 2007r. w sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikacji i promowania uczniów i słuchaczy oraz przeprowadzania sprawdzianów i egzaminów w szkołach publicznych(Dz. U. Nr 83 poz. 562 ze zm.)

13) Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 lutego 2007 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie ramowych statutów publicznego przedszkola oraz publicznych szkół (Dz. U. z 2007 r. Nr 35, poz. 221 i 222).

14) Ustawa z dnia 9 listopada 1955r. o ochronie zdrowia przed następstwami używania tytoniu i wyrobów tytoniowych (Dz. U. z 1996 r. Nr 10 poz.55 ze zmianami)

15) Rozporządzenie Ministra Edukacji narodowej z 21maja 2001 r. w sprawie ramowych statutów publicznego przedszkolach oraz publicznych szkół (Dz. U. NR 61 poz.. 624 z póź. zm.)

 16) Rozporządzenie Ministra Edukacji narodowej z 17 listopada 2010 r. w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych oraz niedostosowanych społecznie w specjalnych przedszkolach,

 szkołach i oddziałach oraz w ośrodkach ( Dz. U. NR 228, poz. 1489 z późn. zm.)

 17) Rozporządzenie Ministra Edukacji narodowej z 17 listopada 2012 r. w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych oraz niedostosowanych społecznie w przedszkolach, i oddziałach ogólnodostępnych lub integracyjnych ( Dz. U. NR 228, poz. 1490 z późn. zm.)

18) Rozporządzenie Ministra Edukacji narodowej z 7 lutego 2012 r. w sprawie ramowych planów nauczania w szkołach publicznych (Dz. U. z 2012 r. poz. 2004)

19) Rozporządzenie Ministra Edukacji narodowej z 18 września 2008 r. w sprawie  sposobu

i trybu organizowania indywidualnego obowiązkowego rocznego przygotowania przedszkolnego i indywidualnego nauczania dzieci i młodzieży w szkołach publicznych

 (Dz. U. z 2008 r. Nr 175 poz. 1086)5

 

 

Definicja zachowania agresywnego i przemocy

 W psychologii agresja oznacza „działanie skierowane przeciwko osobom lub przedmiotom, wywołującym  u jednostki niezadowolenie lub gniew”. Agresja może występować w postaci fizycznej lub słownej, może przejawiać się w formie bezpośredniej – skierowanej na osobę lub rzecz wywołującą uczucie wrogości i w formie przemieszczonej – skierowanej na obiekt zastępczy.

Pojęć agresja i przemoc niejednokrotnie używa się zamiennie. Definicje przemocy zawierają trzy podstawowe kryteria: rodzaj zachowania, intencje i skutki.

Przemoc – to zachowania agresywne i jednocześnie destruktywne w stosunku do innej osoby lub grupy osób, /…/ w wyniku których inne osoby ponoszą uszczerbek na ciele lub w zakresie funkcji psychicznych. Jest to bezpośrednie oddziaływanie jednego człowieka na drugiego w celu zmuszenia go, wbrew jego woli, do zmiany zachowań, zmiany systemu wartości bądź poglądów w jakiejś sprawie. Działanie takie stwarza sytuacje zagrażające bezpieczeństwu fizycznemu lub psychicznemu. Przemoc powstaje zwykle na podłożu emocjonalnym, ale czasem jest działaniem ściśle i dokładnie zaplanowanym zarówno pod kątem doboru ofiar, zastosowanych form przemocy, a także celów, które napastnik zamierza osiągnąć. Według J. Mellibrudy przemoc jest zawsze intencjonalna, narusza prawa i dobra osobiste jednostki, zawsze powoduje szkody. Przemoc ma tendencje do powtarzania się, jest często rozpaczliwym zagłuszeniem poczucia niemocy.  Za przemoc odpowiedzialny jest sprawca, bez względu na to, co zrobiła ofiara. Niektóre przejawy grożenia przemocą są w istocie aktami przemocy.

Czynniki ryzyka wystąpienia zachowań agresywnych i  przemocowych mogą tkwić w środowisku rodzinnym, szkolnym lub w grupie rówieśniczej. Zachowania tego typu mogą być również generowane przez środki masowego komunikowania czy gry komputerowe albo wynikać z cech osobowych jednostki.

 W opracowanych procedurach przyjęto następujące sformułowania i definicje:

 Przez zachowanie agresywne rozumie się następujące zachowania:

·         Celowe popychanie, kopanie.

·         Bójki.

·         Stworzenie zagrożenia dla życia i zdrowia własnego i innych – posiadanie niebezpiecznych przedmiotów (środki pirotechniczne, łańcuchy, noże, zapalniczki, kije, itp.), używanie ognia na terenie szkoły, posiadanie niebezpiecznych substancji.

·         Wulgarne zachowanie, lekceważący i arogancki stosunek do uczniów i pracowników szkoły.

·         Nierespektowanie zarządzeń obowiązujących na terenie szkoły.

·         Wymuszanie, zastraszanie, podżeganie do bójek, wyzywanie.

·         Dewastowanie mienia szkolnego i cudzej własności, itp.

 Przez przemoc rozumie się:

·         Powtarzające się dręczenie psychiczne i fizyczne

·         Ciągłe zastraszanie

·         Zjawisko „fali”

·         Powtarzające się pobicia, wyzywania, itp. 

Rozmowa z osobą będącą świadkiem zdarzenia (dyrektor, nauczyciel, pracownik obsługi, inna osoba dorosła przebywająca na terenie szkoły, zwracająca uwagę na niewłaściwe zachowanie ucznia) – rozmowa w miarę możliwości bezpośrednio po zaistniałym zachowaniu sprzecznym z przyjętymi zasadami. Rozmowa ma na celu przypomnienie panujących zasad i zwrócenie uwagi no to, że uczeń nie powinien w taki sposób postępować.

 Rozmowa z wychowawcą klasy – następuje po zwróceniu uwagi na niewłaściwe zachowanie innego pracownika szkoły lub ucznia, który był świadkiem danego zdarzenia. Rozmowa ma na celu, podobnie jak wyżej, przypomnienie panujących zasad i zwrócenie uwagi no to, że uczeń nie powinien w taki sposób postępować. Wychowawca informuje ucznia, że jeśli dane zachowanie się powtórzy, zostaną wyciągnięte dalsze konsekwencje.

 Rozmowa z dyrektorem szkoły – ma miejsce wówczas, gdy po rozmowie z wychowawcą klasy, uczeń nadal postępuje niewłaściwie. Dyrektor szkoły w rozmowie informuje o tym, że jeśli dane zachowanie się nadal powtórzy to zostaną wobec ucznia wyciągnięte dalsze konsekwencje.

 Upomnienie – stosuje się, gdy uczeń poważnie naruszył normy i zasady panujące w szkole. Upomnienie nie powoduje natychmiastowego obniżenia oceny z zachowania, lecz ma wpływ na ocenę z zachowania na koniec semestru. Jest odnotowane w dzienniku szkolnym. Upomnienie może udzielić wychowawca lub dyrektor szkoły. Upomnienie wychowawcy  – stosowane gdy upomnienie indywidualne nie  jest skuteczne. Zapisuje się go  w dzienniku szkolnym, ma ono wpływ na ocenę z zachowania na koniec semestru.

 Upomnienie dyrektora – udzielane jest w przypadku czynu o dużej szkodliwości lub w przypadku, gdy upomnienie udzielane przez wychowawcę klasy jest nieskuteczne. Dyrektor zwraca uwagę na niewłaściwe zachowanie ucznia, upomina go i dokonuje odpowiedniego wpisu w dzienniku szkolnym. Upomnienie to ma znaczny wpływ na ocenę z zachowania na koniec semestru.

 Nagana – nagana skutkuje obniżeniem oceny z zachowania  i odpowiednim wpisem w dzienniku szkolnym. Stosuje się ją w przypadku znacznego złamania reguł i zasad panujących na terenie szkoły bądź czynu o bardzo dużej szkodliwości. Nagany może udzielić dyrektor bądź wychowawca klasy.

 

 

Procedury postępowania w sytuacjach zachowania agresywnego ze strony uczniów

 

W każdym przypadku, gdy uczeń jest świadkiem wypadku, pobicia, agresywnego zachowania bądź innego zdarzenia sprzecznego z normami i zasadami obowiązującymi na terenie szkoły natychmiast zgłasza zaistnienie danego faktu  najbliżej znajdującą się osobę dorosłą:

·         pracownik szkoły

·         nauczyciel

·         wychowawca

·         dyrektor szkoły

 

W sytuacjach objętych procedurami uczeń ma obowiązek podporządkować się do poleceń  wszystkich pracowników szkoły.

 

     

 

I.         Procedura zachowania się w przypadku czynu o stosunkowo niskiej szkodliwości (np. celowe popchnięcie, kopnięcie, wyzywanie):

 

Pracownik szkoły - nauczyciel

  1. Zdecydowanie i stanowczo, nie wdając się w dyskusje, całkowite przerwanie negatywnych zachowań sprawcy wobec ofiary.
  2. Rozdzielenie stron.
  3. Ustalenie granic: nie dopuszczenie do przejawów agresji wobec siebie jako osoby interweniującej.
  4. Ocena zagrożenia i podjęcie decyzji o rodzaju interwencji.
  5. Rozmowa z uczniem – zwrócenie uwagi na jego niewłaściwe zachowanie.
  6. Gdy dane zdarzenie się powtórzy, wpisanie uwagi do e-dziennika.
  7. Jeśli sytuacja nadal się powtarza, zgłoszenie zaistniałego zdarzenia wychowawcy klasy.

 

Wychowawca

8.      Rozmowa z uczniem.

9.      Gdy dane zdarzenie powtórzy się, wpisanie kolejnej uwagi i rozmowa z  rodzicami o zaistniałym fakcie.

 

 

II. Procedura zachowania się w przypadku czynu o dużej szkodliwości (np. stworzenie zagrożenia dla życia i zdrowia siebie lub innych, uszkodzenie ciała itp.):

 

Pracownik szkoły

  1. Zdecydowanie, stanowczo słownie, nie wdając się w dyskusje, całkowite przerwanie negatywnych zachowań sprawcy wobec ofiary
  2. Rozdzielenie stron.
  3. Ustalenie granic: nie dopuszczenie do przejawów agresji wobec siebie jako osoby interweniującej.
  4. Ocena zagrożenia i podjęcie decyzji o rodzaju dalszej interwencji.
  5. Udzielenie pierwszej pomocy ofierze zdarzenia i zabezpieczenie miejsca zdarzenia.
  6. Wezwanie pomocy medycznej w razie konieczności
  7. Wezwanie wychowawcy (w przypadku jego nieobecności dyrektora szkoły) rozpoczęcie procedury wobec sprawcy zdarzenia.

 

 Wychowawca

  1. Powiadomienie dyrekcji o zaistniałym zdarzeniu.
  2. Powiadomienie rodziców sprawcy i ofiary zaistniałego zdarzenia
  3. Rozmowa indywidualna ze sprawcą zdarzenia – poinformowanie go o poważnym naruszeniu obowiązujących zasad, poinformowanie o dalszym toku postępowania.

 

Dyrektor szkoły

  1. Wezwanie rodziców – powiadomienie ich o zaistniałym fakcie.
  2. Ustalenie okoliczności zdarzenia – wysłuchanie stron.
  3. W przypadku poważnego wykroczenia – wezwanie policji i przeprowadzenie rozmowy z uczniem w obecności rodziców, wychowawcy i dyrektora szkoły.
  4. Upomnienie dyrektora szkoły – odpowiedni zapis w dzienniku szkolnym.
  5. Obniżenie oceny z zachowania.

 

 III. Procedury postępowania w sytuacjach przemocy ze strony uczniów

 

W tym przypadku stosuje się procedury takie jak w przypadku zachowania agresywnego

o dużej szkodliwości.

 

IV. Procedury postępowania w sytuacji agresywnego zachowania pracownika szkoły wobec ucznia (wyzwiska, szarpanie, uderzenia, zniszczenie lub zabranie mienia ucznia – z wyjątkiem przedmiotów niedozwolonych)

 

  1. Na wniosek ucznia lub pracownika szkoły lub rodzica, dyrekcja szkoły przeprowadza niezwłocznie postępowanie wyjaśniające ze stronami konfliktu.
  2. W przypadku potwierdzenia się zarzutów – podjęcie przez dyrektora szkoły postępowania dyscyplinarnego wobec pracownika – powiadomienie odpowiednich organów zgodnie z Ustawą z dn. 26 stycznia 1982 r Karta nauczyciela.

 

V. Procedury postępowanie w sytuacji posiadania przedmiotów niedozwolonych na terenie szkoły (ostre narzędzia np. nóż, żyletka, kastet itp.)

 

Wszyscy pracownicy szkoły zobowiązani są do:

  1. Nakłaniania ucznia do oddania niebezpiecznego przedmiotu, (jeżeli uczeń odmawia oddania przedmiotu zabronionego należy go poinformować, że ma obowiązek oddać niebezpieczny przedmiot do depozytu)
  2. Powiadomienie wychowawcy klasy.
  3. W przypadku dalszej odmowy, uczeń ponosi konsekwencje za złamanie regulaminu szkolnego; - w przypadku, gdy użycie zabronionego przedmiotu może stanowić zagrożenie dla życia lub zdrowia natychmiastowe powiadomienie dyrekcji szkoły

i podjęcie działania zmierzającego do zapewnienia bezpieczeństwa innym uczniom-  odizolowanie ucznia.

  1. Wezwanie rodziców do szkoły, powiadomienie o konsekwencjach czynu.
  2. Wezwanie policji.
  3. Rewizja przeprowadzona przez policję w obecności rodziców ucznia.
  4. Powiadomienie kuratora sądowego, gdy uczeń jest pod jego opieką.
  5. Obniżenie oceny z zachowania.

 

 VI. Procedury postępowanie w przypadku zachowania uniemożliwiającego prowadzenie lekcji (wulgarne zachowania w stosunku do rówieśników, nauczyciela, głośne rozmowy, spacery po sali, brak reakcji na polecenia nauczyciela)

Nauczyciel

  1. Słowne zwrócenie uwagi na niewłaściwe postępowanie ucznia.
  2. Próba uspokojenia sytuacji w klasie.
  3. W przypadku konfliktu między uczniami– rozdzielenie stron.
  4. W przypadku barku reakcji ze strony uczniów –wpisanie uwagi do e-dziennika.
  5. Gdy uczniowie nadal nie zmieniają swojego zachowania, powiadomienie wychowawcy klasy. 

Wychowawca

  1. Rozmowa wychowawcy klasy z uczniami, zwrócenie uwagi na niewłaściwe zachowanie i dalsze konsekwencje.
  2. W przypadku powtórzenia się zachowania wpisanie kolejnej uwagi oraz rozmowa z  rodzicami (prawnymi opiekunami) uczniów.

 

 VII. Procedura postępowania w sytuacji naruszenia nietykalności osobistej nauczyciela lub pracownika szkoły (obelżywe wyzwiska, groźby, opluwanie, przyczepianie karteczek, rzucanie przedmiotami, agresja fizyczna, zabranie przedmiotu należącego do nauczyciela lub pracownika szkoły)

 

  1. Powiadomienie wychowawcydyrekcjirodziców i ew. kuratora sądowego.
  2. Przeprowadzenie rozmowy przez dyrektora szkoły ze sprawcą.
  3. Powiadomienie policji i sądu rodzinnego.
  4. Obniżenie oceny z zachowania oraz odpowiedni wpis do e-dziennika. 
  5. Nagana dyrektora szkoły.

 

VIII. Procedura postępowania w sytuacji stwierdzenia dewastacji mienia szkolnego i cudzej własności

 

  1. Interwencja– powstrzymanie sprawców.
  2. W przypadku braku możliwości ustalenia sprawcy/sprawców, rozmowa z wszystkimi osobami mogącymi się znajdować w miejscu zdarzenia, podjęcie czynności mających na celu ustalenie sprawcy/sprawców.
  3. Wezwanie rodziców.
  4. W przypadku dużej szkody obligatoryjne wezwanie policji.
  5. Wszczęcie procedur prawnych mających na celu wyciągnięcie konsekwencji materialnych wobec rodziców sprawców (naprawa lub zakup nowego).
  6. Obniżenie oceny z zachowania.

 

 

 IX. Procedura w przypadku, gdy nauczyciel podejrzewa, że na terenie szkoły znajduje się uczeń będący pod wpływem alkoholu, dopalaczy, narkotyków powinien podjąć następujące kroki:

 

1.       Powiadamia o swoich przypuszczeniach wychowawcę klasy lub dyrektora szkoły.

2.       W razie konieczności odizolowuje ucznia od reszty klasy, ale ze względów bezpieczeństwa nie pozostawia go samego; stwarzać warunki, w których nie będzie zagrożone jego życie ani zdrowie.

3.       W sytuacji zagrożenia zdrowia lub życia udziela  pierwszej pomocywzywa pogotowie ratunkowe.

4.        Zawiadamia o tym fakcie dyrektora szkoły oraz rodziców/opiekunów, których zobowiązuje do niezwłocznego odebrania ucznia ze szkoły.

5.       Wychowawca wzywa do szkoły rodziców (prawnych opiekunów) ucznia
i przekazuje im uzyskaną informację. Przeprowadza rozmowę z rodzicami oraz  z uczniem, w ich obecności.

6.       Dyrektor szkoły zawiadamia najbliższą jednostkę policji, gdy rodzice ucznia będącego pod wpływem alkoholu, dopalaczy, narkotyków odmawiają przyjścia do szkoły, a jest on agresywny, bądź swoim zachowaniem daje powód do zgorszenia albo zagraża życiu lub zdrowiu innych osób.

    1. w przypadku stwierdzenia stanu nietrzeźwości, policja ma możliwość przewiezienia ucznia do izby wytrzeźwień,  na czas niezbędny do wytrzeźwienia (maksymalnie do 24 godzin). O fakcie umieszczenia zawiadamia się rodziców/opiekunów oraz sąd rodzinny, jeśli uczeń nie ukończył 18 lat.

7.       Jeżeli powtarzają się przypadki, w których uczeń (przed ukończeniem 18 lat) znajduje się pod wpływem alkoholu, dopalaczy lub narkotyków na terenie szkoły, todyrektor szkoły ma obowiązek powiadomienia o tym policji (specjalisty ds. nieletnich) lub sądu rodzinnego.

8.       W każdym tego typu przypadku uczeń otrzymuje naganę.

  

X. Procedura w przypadku, gdy nauczyciel znajduje na terenie szkoły substancję psychoaktywną, alkohol, narkotyki powinien podjąć następujące kroki:

 

  1. Nauczyciel zachowując środki ostrożności, w obecności drugiej osoby zabezpiecza substancję przed dostępem do niej osób niepowołanych oraz ewentualnym jej zniszczeniem do czasu przyjazdu policji, próbuje (o ile to jest możliwe w zakresie działań pedagogicznych) ustalić, do kogo znaleziona substancja należy.
  2. O zaistniałym fakcie informuje dyrektora szkoły, który ma obowiązek wezwać policję.
  3. Po przyjeździe policji niezwłocznie przekazuje zabezpieczoną substancję
     i przekazuje informacje dotyczące szczegółów zdarzenia.

 

XI. Procedura postępowania w przypadku podejrzenia, że uczeń posiada przy sobie substancje psychoaktywne, papierosy, alkohol

 

  1. Powiadomienie dyrekcji szkoły.
  2. Nauczyciel w obecności innej osoby (wychowawcy, dyrekcji) ma prawo zażądać, aby uczeń przekazał mu podejrzaną substancję, pokazał zawartość torby itp. Nauczycielowi nie wolno (nie ma prawa) samodzielnie przeszukać odzieży ani torby ucznia – jest to czynność zastrzeżona dla policji.
  3. W przypadku oddania nauczycielowi przez ucznia podejrzanej substancjiszkoła przekazuje ją niezwłocznie policji.
  4. Powiadomienie o zaistniałym fakcie rodziców/prawnych opiekunów ucznia  
    i wezwanie do natychmiastowego stawiennictwa w szkole lub miejscu przebywania ucznia.
  5. W przypadku, gdy uczeń odmawia oddania substancji – policja w obecności rodziców ucznia przeprowadza rewizję.
  6. Wychowawca i dyrektor szkoły przeprowadzają rozmowę z uczniem i jego rodzicami.
  7. Udzielnie uczniowi nagany i obniżenie oceny z zachowania.
  8. Z przebiegu sytuacji sporządza się notatkę służbową.

 

XII. Procedura postępowania w przypadku stwierdzenia palenia tytoniu przez ucznia

 

  1. Zgłoszenie faktu wychowawcy klasy.
  2. Wychowawca powiadamia o fakcie rodziców/prawnych opiekunów ucznia oraz dyrekcję.
  3. Rozmowa dyscyplinująca i profilaktyczna – powiadomienie ucznia w obecności rodziców o konsekwencjach zdrowotnych i prawnych palenia przez osoby niepełnoletnie.
  4. Udzielenie upomnienia i odpowiedni zapis w dzienniku szkolnym.

 

 

 

XIII. Procedura postępowania w sytuacji wagarów ucznia

 

1.      W przypadku nieusprawiedliwionej nieobecności ucznia, wychowawca próbuje ustalić przyczyny nieobecności.

  1. W przypadku, gdy rodzic nie usprawiedliwił nieobecności ucznia w ciągu miesiąca – wychowawca wpisuje w dzienniku szkolnym nieobecność nieusprawiedliwioną.
  2. W przypadku zdiagnozowania wagarów ucznia wychowawca przeprowadza rozmowę z uczniem, informuje o konsekwencjach, jeśli dany czyn będzie się powtarzał.
  3. Udzielenie upomnienia oraz sporządzenie odpowiedniego zapisu w dzienniku szkolnym.
  4. W przypadku braku informacji ze strony rodziców o nieobecności ucznia dłuższej niż dwa tygodnie wychowawca zobowiązany jest do kontaktu z rodzicami ucznia

i ustalenia przyczyny nieobecności.

  1. W przypadku, gdy niemożliwe jest nawiązania telefonicznego kontaktu z rodzicami ucznia – po dwóch tygodniach nieobecności dyrektor szkoły wysyła pisemne zawiadomienia do rodziców/ prawnych opiekunów o absencji ucznia
    i nierealizowaniu przez niego obowiązku szkolnego lub obowiązku nauki.
  2. W przypadku niereagowania prawnych opiekunów/rodziców na przedłużające się wagary, wizyta wychowawcy w domu ucznia.
  3. W przypadku dalszego braku reakcji prawnych opiekunów/ rodziców ucznia wszczęcie postępowania administracyjnego i administracyjna egzekucja realizacji obowiązku szkolnego przez organ prowadzący.

 

XIV. Procedura postępowania w przypadku wypadku w szkole lub na terenie szkoły.

 

  1. Udzielenie pierwszej pomocy w zależności od potrzeb (np. unieruchomienie kończyny, założenie opaski uciskowej, sztuczne oddychanie).
  2. Wezwanie lekarza lub karetki pogotowia (w zależności od potrzeby).
  3. Zawiadomienie rodziców o wypadku.
  4. Obserwacja poszkodowanego do momentu przyjazdu karetki pogotowia.
  5. Poinformowanie dyrektora szkoły o zaistniałym wypadku.
  6. Dalsze postępowanie prowadzi dyrektor szkoły zgodnie z wytycznymi Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dn. 31.12.2002 r. w sprawie bezpieczeństwa i higieny w publicznych i niepublicznych szkołach i placówkach.

 

 XV. Procedura postępowania w przypadku kradzieży, wymuszania pieniędzy i innych przedmiotów wartościowych

 

  1. Rozmowa wychowawcy z uczniami celem ustalenia sprawcy i przyczyn kradzieży, wymuszenia.
  2. W przypadku podejrzenia kradzieży, wymuszenia przez ucznia rozmowa  ‘w cztery oczy’.
  3. W przypadku przyznania się ucznia do kradzieży poinformowanie dyrektora szkoły o zaistniałej sytuacji.
  4. Wezwanie do szkoły rodziców ucznia i przekazanie im informacji.
  5. Sporządzenie zapisu w dzienniku szkolnym.
  6. Zobowiązanie ucznia do oddania skradzionej rzeczy, ewentualnie pokrycie kosztów skradzionego przedmiotu.
  7. W przypadku odmowy współpracy przez ucznia i rodziców lub kradzieży rzeczy wartościowych -   powiadomienie policji.
  8. Dalszy tok postępowania prowadzi policja.
  9. W przypadku nieustalenia lub nieprzyznania się ucznia do kradzieży zgłoszenie sprawy od razu na policję w porozumieniu z osobami pokrzywdzonymi.

 

XVI. Procedura postępowania w przypadku używania przez ucznia telefonu komórkowego  lub innych urządzeń elektronicznych na terenie szkoły

 

1.      Uczeń nie może korzystać z telefonu komórkowego lub innych urządzeń elektronicznych, jeżeli znajduje się  na terenie szkoły.

2.      W szczególnych i uzasadnionych przypadkach uczeń może skorzystać z telefonu komórkowego po uzyskaniu zgody nauczyciela lub na jego polecenie.

3.       W przypadku używania przez ucznia telefonu komórkowego lub innych urządzeń elektronicznych w budynku szkoły każdy pracownik szkoły ma prawo odebrać uczniowi telefon. Telefon lub urządzenie jest przekazywane wychowawcy klasy lub dyrektorowi.

4.      Zatrzymany telefon lub urządzenie może odebrać jedynie rodzic lub prawny opiekun ucznia.

5.      Uczeń, któremu odebrano telefon lub urządzenie,  otrzymuje odpowiedni wpis

w e-dzienniku.

6.      W przypadku, gdy uczeń używający telefonu komórkowego lub innego urządzenia w budynku szkoły, nie odda go pracownikowi szkoły, mimo że zostanie o to przez niego poproszony, otrzymuje naganę wychowawcy klasy.

 

XVII. Procedura uzyskiwania zwolnień z zajęć wychowania fizycznego

 

1. W uzasadnionych przypadkach uczeń może być zwolniony na czas określony z zajęć wychowania fizycznego.

2. Dłuższe zwolnienie ucznia z zajęć wychowania fizycznego musi być poparte odpowiednim zaświadczeniem /druk zaświadczenia lekarskiego/ wystawionym przez lekarza.

3. Zaświadczenie lekarskie należy przedłożyć w szkole. W przypadku dostarczenia kolejnego/ kolejnych zaświadczeń dyrektor szkoły wydaje decyzję o zwolnieniu ucznia z zajęć wychowania fizycznego na podstawie tych wszystkich zaświadczeń.

4. Zwolnienie może dotyczyć pierwszego lub drugiego semestru lub całego roku szkolnego,

w zależności od wskazań lekarza zawartych w zaświadczeniu o ograniczonych możliwościach uczestniczenia ucznia w zajęciach.

5. O zwolnienie ucznia z zajęć wychowania fizycznego występują rodzice (opiekunowie prawni). Składają podanie do dyrektora szkoły, do którego załączają zaświadczenie lekarskie.

6. Podanie należy przedłożyć dyrektorowi niezwłocznie po uzyskaniu zaświadczenia od lekarza.

7. Zaświadczenie lekarskie zwalniające ucznia z ćwiczeń z wsteczną datą (np. zaświadczenie wystawione w dniu 15 października, a lekarz zwalnia ucznia z zajęć wychowania fizycznego od 1 września) będzie respektowane od daty wystawienia zaświadczenia.

8. Zwolnienie nie dostarczone w terminie, będzie ważne od daty jego złożenia w szkole.

9. Dyrektor szkoły wydaje decyzję o zwolnieniu ucznia z zajęć w terminie do 7 dni roboczych od daty wpływu podania. Rodzice (opiekunowie prawni) są informowani o tym fakcie przez dyrektora szkoły lub nauczyciela wf.

10. O zwolnieniu ucznia z zajęć poinformowany zostaje nauczyciel prowadzący zajęcia oraz wychowawca ucznia.

11. Jeżeli uczeń uzyskuje zwolnienie w trakcie roku szkolnego, a jego nieobecności na lekcjach nie przekroczyły połowy wymaganego czasu i są podstawy do wystawienia oceny, to wówczas uczeń podlega klasyfikacji z danego przedmiotu.

12. W przypadku zwolnienia ucznia z zajęć z wychowania fizycznego przez cały semestr w dokumentacji przebiegu nauczania zamiast oceny klasyfikacyjnej wpisuje się "zwolniony".

13. Uczeń zwolniony z zajęć wychowania fizycznego ma obowiązek być obecnym na tych zajęciach. W szczególnych przypadkach, gdy lekcje te są pierwszymi lub ostatnimi zajęciami w danym dniu, uczeń może być zwolniony z tego obowiązku na podstawie pisemnego oświadczenia rodziców (opiekunów prawnych) złożonego w szkole i po uzyskaniu zgody dyrektora szkoły. O tym fakcie informowani są nauczyciel wychowania fizycznego oraz wychowawca klasy.

14. Uczeń zwalniany z zajęć do domu ma odznaczane w dzienniku nieobecności usprawiedliwione.

15. Zawarte w zaświadczeniu lekarskim ewentualne ograniczenia, skutkujące zwolnieniem z wykonywania wybranej grupy ćwiczeń, nie są podstawą do zwolnienia ucznia z zajęć wychowania fizycznego. Takie zaświadczenie rodzic składa nauczycielowi wychowania fizycznego, który zobowiązany jest uwzględnić zalecenia lekarza w pracy z uczniem.

 

 

XVIII. Procedura w przypadku, gdy uczeń w czasie lekcji ma objawy chorobowe

 

1. Przy lekkich dolegliwościach nauczyciel udziela pierwszej pomocy.

2. W przypadku utrzymujących się dolegliwości lub wysokiej temperatury nauczyciel powiadamia wychowawcę klasy o chorobie ucznia.

3. Wychowawca lub inny nauczyciel telefonicznie informuje rodziców o dolegliwościach ucznia.

4. Rodzice osobiście  odebrają ucznia ze szkoły.

5. W przypadku braku kontaktu z rodzicami (ich nieobecności w domu) dziecko pozostaje w szkole.

6. W razie nasilających się objawów chorobowych wzywa się lekarza pierwszego kontaktu lub pogotowie ratunkowe.

 

XIX. Procedura postępowania w przypadku innego zagrożenia bezpieczeństwa pobytu uczniów na terenie szkoły np. chęci zabrania ucznia z zajęć przez osobę nieupoważnioną lub nieznaną, uprowadzenia ucznia, wtargnięcia osób obcych i inne, należy:

1.   Poinformować stronę o konieczności udania się do dyrektora szkoły w celu wyjaśnienia sprawy.

      2.  Zawiadomić - jeśli sytuacja tego  wymaga -  policję.

      3. Uniemożliwić wykonanie niezgodnego z prawem działania – jeśli to konieczne – użyć    tyle siły ile to niezbędne, gdy sytuacja tego wymaga.

 

XX. Procedura postępowania w przypadku uzyskania informacji o popełnieniu        przestępstwa ściganego z urzędu na terenie szkoły.  

   [Wybrane kategorie przestępstw z Kodeksu karnego ścigane z urzędu: udział w bójce lub pobiciu, doprowadzenie małoletniego poniżej 15 lat do obcowania lub poddania się innej czynności seksualnej, znęcanie się, naruszenie nietykalności cielesnej funkcjonariusza, wywieranie wpływu na świadka, kradzież, kradzież z włamaniem, rozbój, kradzież  rozbójcza, wymuszenie rozbójnicze, przywłaszczenie, oszustwo].

 

1.            Osoba będąca świadkiem lub posiadająca informację o popełnieniu w/w. przestępstw natychmiast powiadamia dyrektora szkoły.

2.            Dalsze działania podejmuje dyrektor szkoły.

 

XXI. Procedury postępowania, w przypadku jeżeli nauczyciel podejrzewa krzywdzenie dziecka – przemoc seksualną

 

1)      Zawiadamia o swoich spostrzeżeniach  dyrektora szkoły  i wychowawcę ucznia.

2)      Wychowawca  podejmuje działania pomocowo – interwencyjne:

3)      Zapewnia dziecku bezpieczeństwo fizyczne,

4)      Zapewnia emocjonalne wsparcie dla dziecka i rodziny,

5)      Zapewnia pomoc medyczną,

6)      Uruchamia działania prawne,

7)      Wskazuje konieczność i możliwość pomocy psychologicznej i psychoterapeutycznej.

8)      W przypadku, kiedy znamy (lub podejrzewamy) osobę będącą sprawcą wykorzystywania, wychowawca:

·         Powinien odizolować ją od dziecka.

·         Zapewnia dziecku poczucie bezpieczeństwa.

·          Informuje dziecko, że niczemu nie jest winne, nie ponosi odpowiedzialności za to, co się stało.

 

 XXII. Procedura w przypadku, gdy zachowanie ucznia na lekcji stwarza zagrożenie dla innych uczniów

 

1. Nauczyciel stara się stworzyć bezpieczną przestrzeń.

2. Nauczyciel odizolowuje agresora od ofiary.

3. Nauczyciel wzywa wychowawcę (dyrektora szkoły lub innego nauczyciela).

4. Poszkodowanemu udziela się pierwszej pomocy.

5. Wychowawca przeprowadza rozmowę ze sprawcą, poszkodowanym i świadkami zajścia.

6. Nauczyciel — świadek zajścia sporządza notatkę.

7. W przypadku powtarzania się w/w sytuacji wychowawca wzywa na rozmowę rodziców, opiekunów sprawcy i ofiary agresji.

 

 

 XXIII. Procedura w przypadku, gdy uczeń w czasie lekcji potrzebuje wyjść do toalety

 

1. W sytuacjach koniecznych nauczyciel zezwala uczniowi na opuszczenie klasy.

2. W przypadkach złego samopoczucia uczniowi towarzyszy inny nauczyciel lub pracownik obsługi.

 

 XXIV. Procedura w przypadku zwolnienia uczniów z zajęć szkolnych przez rodziców.

 

1. Uczeń może być zwolniony z zajęć szkolnych na pisemną prośbę rodziców, opiekunów zgodnie z ustalonymi zasadami.

2. W wyjątkowych sytuacjach możliwe jest zwolnienie ucznia  na telefoniczną prośbę rodzica.

2. Ucznia klas I-III ze szkoły odbiera osobiście rodzic lub inny pełnoletni wskazany przez rodzica, opiekuna.

3. Opuszczenie szkoły przez ucznia jest odnotowywane w dzienniku na liście obecności.

 

XXV. Oczekiwanie uczniów na rozpoczęcie zajęć szkolnych i opuszczanie szkoły przez uczniów po zakończonych lekcjach 

 

1. Po przyjściu do budynku uczniowie oczekują na otwarcie klas na holu szkolnym.

2. Klasy otwierane są o godz. 8.00.

3.Nauczyciel na holu i w szatni rozpoczyna dyżur według harmonogramu pełnienia dyżurów.

4. Nauczyciel, który odbywa ostatnią lekcję w danej klasie sprowadza uczniów do szatni i nadzoruje ich wyjście.

5. W klasach I-III nauczyciel uczący sprawuje dyżur przez przerwę po zakończonej lekcji.

 

  XXVI. Procedura w przypadku nieobecności nauczyciela w szkole

 

  1. W przypadku nieobecności Dyrektor szkoły organizuje zastępstwa pełne lub doraźne.

2. Dopuszcza się zwolnienie uczniów z pierwszych lub ostatnich zajęć lekcyjnych po wcześniejszym poinformowaniu uczniów i rodziców klas I–VIII– w dzienniku elektronicznym.

 

 XXVII. Organizacja wycieczek szkolnych i zawodów sportowych

 

Organizację wycieczek szkolnych reguluje odrębny regulamin.

1. Rodzice pisemnie wyrażają zgodę na udział ucznia w wycieczce lub zawodach sportowych.

2. Dyrektor szkoły zapewnia zgodną z przepisami liczbę opiekunów.

3. Kierownik wycieczki omawia z uczestnikami zasady bezpieczeństwa.

4. Nauczyciel przedstawia dyrektorowi szkoły do akceptacji kartę wycieczki.

5. Kierownik wycieczki ma obowiązek zabrania podręcznej apteczki.

6. Rodzice powinni być powiadomieni przez organizatora wycieczki o przypuszczalnym czasie powrotu uczniów.

7. Wycieczki krajobrazowo-turystyczne trwające 1-2 dni ustalane są na miesiąc przez planowanym terminem.

 

XXVIII. Procedura pełnienia dyżurów przez nauczycieli

(Szczegółowe informacje w regulaminie dyżurów)

 

  1. Na każdej przerwie na holu obowiązkowo przebywają nauczyciele dyżurujący.
  2. W przypadku konieczności zejścia z dyżuru nauczyciel zapewnia sobie zastępstwo.
  3. Dyżury za nauczyciela nieobecnego pełni nauczyciel zastępujący na danej lekcji (po zajęciach).
  4. Gdy nauczyciel w tym czasie pełni dyżur własny, dyrektor szkoły wyznacza innego nauczyciela do pełnienia dyżuru.

 

 

XIX. Osoby obce w szkole

 

1.      Każdy, kto nie jest aktualnie uczniem bądź pracownikiem szkoły,
a wchodzi na jej teren, jest osobą obcą.

2.      Osoba taka jest zobowiązana zgłosić pracownikowi obsługi, z kim chce się spotkać poprzez podanie swojego imienia i nazwiska oraz wskazanie pracownika szkoły, do którego się udaje. Pracownik obsługi ma prawo wylegitymować wchodzącego.

3.      Rodzice/prawni opiekunowie i osoby obce nie mogą wchodzić na teren szkoły bez uzasadnionego ważnego powodu.

4.      Osoba wchodząca na teren szkoły nie może zakłócać toku pracy szkoły.

5.      Rodzice/prawni opiekunowie, którzy przyprowadzają dziecko do szkoły
i odbierają je po zajęciach, oczekują w szatni.

6.      W pierwszym miesiącu nowego roku szkolnego rodzice/prawni opiekunowie uczniów klas pierwszych mogą przebywać w budynku szkolnym w celu doprowadzenia dziecka do sali lekcyjnej, a po zakończonych zajęciach oczekiwać na dziecko przed salą lekcyjną.  Jest to okres adaptacyjny, po  tym okresie obowiązuje punkt 5.

7.      Podczas przerw międzylekcyjnych, w okresie jesiennym i wiosennym, uczniowie mogą przebywać na  podwórku szkolnym pod nadzorem dyżurujących nauczycieli.

8.      Rozmowy rodziców/prawnych opiekunów z nauczycielem lub wychowawcą mogą odbywać się podczas przerw międzylekcyjnych, gdy nauczyciel nie pełni dyżuru lub w czasie uzgodnionym z nauczycielem

9.      Uczniowie przebywają na terenie szkoły tylko podczas zorganizowanych dla nich zajęć: dydaktycznych, opiekuńczych, wychowawczych, sportowo – rekreacyjnych.

10.  Zabrania się akwizycji i handlu obwoźnego na terenie szkoły.

 

 XXX. Zasady postępowania wobec ucznia – sprawcy czynu karalnego

 

1. Niezwłoczne powiadomienie dyrektora szkoły.

2. Ustalenie okoliczności czynu i ewentualnie świadków zajścia;

3. Przekazanie sprawcy pod opiekę dyrektora lub innego nauczyciela.

4. Powiadomienie rodziców sprawcy.

5. Powiadomienie Policji w przypadku:

a) sprawa jest poważna (rozbój, uszkodzenie ciała, niszczenie lub kradzież mienia, podejrzenie o molestowanie seksualne itp.)

b) sprawca nie jest uczniem szkoły lub jego tożsamość nie jest nikomu znana.

6. Zabezpieczenie ewentualnych dowodów przestępstwa.

7. Sporządzenie notatki z zaistniałej sytuacji.

 

XXXI. Zasady postępowania wobec ucznia – ofiary czynu karalnego

 

1. Udzielenie pierwszej pomocy, wezwanie lekarza w przypadku, gdy ofiara doznała obrażeń.

2. Powiadomienie dyrektora szkoły, wychowawcy.

3. Powiadomienie rodziców ucznia.

4. Wezwanie Policji, gdy istnieje potrzeba zabezpieczenia śladów przestępstwa, ustalenia

 okoliczności i ewentualnych świadków zdarzenia.

5. Sporządzenie notatki z zaistniałej sytuacji.

 

XXXII. Procedura postępowania wobec ucznia uchylającego się od realizowania obowiązku szkolnego

 

1)      Rodzice mają obowiązek usprawiedliwić nieobecności dziecka w terminie ustalonym w Statucie Szkoły.

2)        Jeżeli nieobecności nie zostaną usprawiedliwione w wyznaczonym terminie, wychowawca powiadamia o nieobecnościach rodziców (prawnych opiekunów) ucznia.

3)        Informacja może być przekazana telefonicznie, listownie. Rodzice mogą też być poproszeni o zgłoszenie się do szkoły w celu wyjaśnienia nieobecności dziecka.

4)        W przypadku braku współpracy rodzica (opiekuna) z wychowawcą (rodzic nie uczestniczy w zebraniach, konsultacjach, nie wyraża chęci na spotkania indywidualne) oraz w przypadku dalszego uchylania się ucznia od obowiązku szkolnego, wychowawca zgłasza fakt dyrektorowi szkoły.

5)  Dyrektor sprawdza przyczyny nieobecności ucznia poprzez:

- rozmowę z rodzicami ucznia na terenie szkoły, w trakcie której informuje rodziców (opiekunów) o obowiązujących przepisach prawnych w zakresie obowiązku szkolnego lub obowiązku nauki, w tym o środkach egzekucyjnych,

- wywiad o domu rodzinnym ucznia.

6)        Wychowawca, dyrektor oraz rodzice ucznia podejmują wspólne działania zaradcze

w celu regularnego realizowania obowiązku szkolnego przez danego ucznia.

7)      W sytuacji, gdy uczeń w dalszym ciągu nie realizuje obowiązku szkolnego, dyrektor szkoły zgłasza ten fakt do  organu prowadzącego, jakim jest gmina.

XXXIII. Procedura w przypadku podejrzenia o przemoc w rodzinie ucznia

 

1. Uzyskanie informacji lub przypuszczenie o stosowaniu przemocy wobec ucznia.

Gdy nauczyciel jest świadkiem przemocy (np. na terenie lub w okolicy szkoły), musi interweniować. Uczniowi należy zapewnić bezpieczeństwo – trzeba go odseparować od sprawcy przemocy. Jeśli tego wymaga sytuacja, uczniowi udziela się pomocy przedmedycznej, ewentualnie wzywa się pogotowie i policję.

Jeśli uczeń sam sygnalizuje, że jest krzywdzony, lub nauczyciel ma podejrzenia w tym zakresie, przeprowadza rozmowę z dzieckiem, sporządza notatkę o zdarzeniu lub z przebiegu rozmowy (o ile to możliwe bezpośrednio po zdarzeniu lub rozmowie).

2. Powiadomienie dyrektora lub – w razie jego nieobecności – wychowawcy  o zdarzeniu.

O podejrzeniu stosowania przemocy wobec ucznia należy poinformować dyrektora, gdyż to on odpowiada za jakość pracy dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej szkoły. Obowiązkiem dyrektora jest także udzielanie wsparcia nauczycielom w realizacji ich zadań. Dodatkowym wsparciem dla nauczyciela w trudnej dla niego sytuacji może być, na tym etapie postępowania, zaangażowanie innych osób, takich jak np. wychowawca klasy.

3. Zaproszenie rodzica do szkoły przez dyrektora.

W rozmowie (bezpośredniej lub telefonicznej) trzeba poinformować o celu spotkania, np. wskazać, że uczeń zachowuje się niepokojąco, zgłasza trudności, dlatego warto byłoby się spotkać i porozmawiać o problemie. Termin i czas rozmowy należy dostosować do możliwości organizacyjnych rodzica, podkreślając, że zależy nam na tym, by było to jak najszybciej.

Należy ustalić spotkanie w czasie pobytu ucznia w szkole, by w trakcie wstępnej rozmowy miał on zapewnioną opiekę i nie był narażony na dodatkowy stres związany z tym, że coś się dzieje z jego powodu.

W przypadku stwierdzenia istnienia problemu przemocy:

4. Wypełnienie formularza „Niebieska Karta – A” (z udziałem ucznia lub pod jego nieobecność, jeśli nie można nawiązać z nim bezpośredniego kontaktu).

Szkoła wypełnia części I–XV, XVII i XIX–XXI formularza A. Rozmowę z uczniem, który jest dotknięty przemocą w rodzinie, przeprowadza się w warunkach gwarantujących swobodę wypowiedzi i poszanowanie godności ucznia oraz zapewniających mu bezpieczeństwo, w obecności rodzica, który nie jest sprawcą przemocy, lub innej osoby najbliższej.

5. Przekazanie formularza „Niebieska Karta – B” osobie reprezentującej dziecko (rodzicowi, który nie jest sprawcą przemocy, opiekunowi lub osobie zgłaszającej przemoc wobec dziecka).

6. Przekazanie oryginału formularza „Niebieska Karta – A”  dyrektorowi.

Oryginał formularza przekazuje się niezwłocznie, nie później niż w ciągu 7 dni od momentu wszczęcia procedury. Kopia pozostaje w dokumentacji szkoły.

7. Objęcie ucznia i rodziny pomocą psychologiczno-pedagogiczną w szkole zgodnie z przepisami.

8. Ponowne wypełnienie formularza „Niebieska Karta – A”.

Jeśli osoba, wobec której zachodzi podejrzenie, że stosuje przemoc w rodzinie, dopuściła się ponownie przemocy, należy ponownie wypełnić formularz A w zakresie niezbędnym do udokumentowania nowego zdarzenia i przesłać go do przewodniczącego zespołu interdyscyplinarnego.

 

XXXIV. Procedura w przypadku samowolnego opuszczenia szkoły przez ucznia

 

1. Nauczyciel w dzienniku odnotowuje nieobecność ucznia.

2. Po zakończeniu lekcji nauczyciel zgłasza nieobecność ucznia wychowawcy lub – w przypadku jego nieobecności dyrektorowi szkoły.

3. Wychowawca lub nauczyciel przedmiotu telefonicznie zawiadamia rodziców ucznia.

4. W przypadku powtarzających się wagarów ucznia lub braku reakcji ze strony rodziców/opiekunów dyrektor powiadamia Policję lub sąd dla nieletnich.

5. Każdy przypadek wagarowania ucznia wychowawca odnotowuje w dzienniku lekcyjnym, zeszycie  informacyjnym  oraz powiadamia rodziców.

 

 

XXXV. Procedura w przypadku wystąpienia pedofilii w szkole

 

1.                                                     Należy bezzwłocznie podjąć działania mające na celu powstrzymanie tego zjawiska.

2.    W pierwszym kroku po stwierdzeniu zagrożenia należy powiadomić dyrektora.

3.    W przypadku potwierdzenia informacji o pojawianiu się osób obcych, zaczepiających uczniów, należy bezzwłocznie powiadomić najbliższą placówkę Policji.

4.    Następnie dyrektor szkoły winien przekazać pracownikom szkoły informację o stwierdzonym zagrożeniu.

5.    Wychowawcy klas winni podjąć działania profilaktyczne wśród uczniów w celu wskazania potencjalnego zagrożenia oraz wskazania możliwych form przekazania informacji o osobach, które mogą stwarzać zagrożenie.

6.    W przypadku stwierdzenia, że uczeń był molestowany, bezzwłocznie powinni zostać powiadomieni rodzice/prawni opiekunowie ucznia oraz policja w celu przeprowadzenia czynności sprawdzających, które umożliwią ustalenie sprawcy molestowania.

7.    Wychowawca przeprowadza indywidualną rozmowę z uczniem (w obecności rodziców ustala przyczyny i okoliczności zdarzenia) - dyrektor winien wezwać do szkoły rodziców/prawnych opiekunów ucznia.

8.    Wychowawca winien przeprowadzić rozmowę z rodzicami/prawnymi opiekunami ucznia sprawcy na temat zdarzenia.

9.    Dyrektor szkoły w porozumieniu z rodzicami/prawnymi opiekunami ustali działania z udziałem psychologa dziecięcego lub pedagoga w celu zapewnienia opieki na uczennicą/uczniem

10.                                             Podstawy prawne uruchomienia procedury - Kodeks Karny: art. 197 § 3; art. 200 art.

 

ZAGROŻENIA ZEWNĘTRZNE

 

I. Podłożenie podejrzanego pakunku

 

Podejrzany pakunek to przesyłka z ładunkiem wybuchowym lub nieznaną substancją. W przypadku podejrzenia jej otrzymania należy:

1.      Odizolować miejsce znajdowania się podejrzanego pakunku - należy założyć, że podejrzany pakunek jest ładunkiem wybuchowym, dopóki taka ewentualność nie zostanie wykluczona

2.      Nie dotykać, nie otwierać i nie przesuwać podejrzanego pakunku - w przypadku ładunku wybuchowego może on eksplodować w trakcie próby manipulowania

3.      Okryć pakunek w przypadku stwierdzenia wydobywania się z niego innej substancji (tylko jeżeli czas na to pozwala) - okrycie pakunku w przypadku wycieku nieznanej substancji może ograniczyć rozprzestrzenianie się substancji

4.      Poinformować o stwierdzeniu pakunku osobę odpowiedzialną za uruchomienie procedury - osoba odpowiedzialna może zarządzić ewakuację całości personelu szkoły

5.      Po usłyszeniu sygnału o podłożeniu ładunku wybuchowego rozpocząć ewakuację zgodnie z planem ewakuacji - ewakuacja musi być rozpoczęta niezwłocznie po ogłoszeniu odpowiedniego sygnału. Ewakuacja ma na celu ochronę personelu przed skutkami ewentualnej eksplozji ładunku

6.      Nie używać telefonu komórkowego - eksplozja ładunku może zostać zainicjowana falami emitowanymi przez telefon komórkowy

7.      Bezwzględnie wykonywać polecenia osoby kierującej sytuacją kryzysową lub funkcjonariuszy służb - w trakcie uruchomienia procedury niezbędna jest dyscyplina i niezwłoczne wykonywanie wszystkich poleceń osoby kierującej sytuacją kryzysową

8.      W miejscu ewakuacji policzyć wszystkie dzieci i poinformować osobę odpowiedzialną za kierowanie działaniami kryzysowymi - szybkie sprawdzenie obecności wszystkich dzieci, ułatwi zakończenie ewakuacji całości personelu szkoły

9.      Poinformowanie rodziców o miejscu odbioru dzieci i drodze dojazdu - informacja ta pozwoli rodzicom na sprawny odbiór dzieci i nie spowoduje blokowania dróg ewakuacyjnych.

 

 

 

II.                Skażenie chemiczne i biologiczne

 

Przez zagrożenie chemiczne rozumiemy uwolnienie niebezpiecznych dla ludzi i środowiska pierwiastków chemicznych oraz ich związków, mieszanin lub roztworów występujących w środowisku lub powstałych w wyniku działalności człowieka. Zagrożenie może wynikać także z stosowania broni biologicznej (broń B, broń bakteriologiczna). W broni B ładunki bojowe są wypełnione mikroorganizmami chorobotwórczymi: bakteriami (wąglik, bruceloza etc.) wirusami (ospy, gorączki krwotocznej, zapalenia mózgu, wirusa HIV), toksynami (rycyna, toksyna otulinowa), grzybami lub pierwotniakami.

 

SYTUACJA, GDY NASTĄPIŁO SKAŻENIE SZKOŁY (SZKOŁA OTRZYMUJE INFORMACJĘ O MOŻLIWYM SKAŻENIU SUBSTANCJĄ CHEMICZNĄ/ BIOLOGICZNĄ -NP. TELEFON O ZAMIARZE ATAKU).

Należy wówczas:

1.      zaalarmować wszystkich przebywających na terenie szkoły, a osoby przebywające na zewnątrz ewakuować do budynku szkoły przemieszczając się pod wiatr oraz poprzecznie do kierunku wiatru;

2.      natychmiast po ogłoszeniu alarmu powiadomić odpowiednie służby-policję, straż pożarną, pogotowie ratunkowe, kładąc szczególny nacisk na zawarcie w tym powiadomieniu informacji o charakterze potencjalnego ataku;

3.      w budynku - szkole, zamknąć i uszczelnić okna, drzwi, otwory wentylacyjne, wyłączyć klimatyzację;

4.      w miarę możliwości gromadzić podręczne środki ratownicze i odtrutki - maski pyłowe, gazę, watę, kwas octowy, sok cytrynowy, oliwę jadalną, wodę, wodę utlenioną, mydło, olej parafinowy, środki pobudzające krążenie, spirytus do zmywania skóry;

5.      przygotować wilgotne tampony do ochrony dróg oddechowych, na wypadek przeniknięcia środka biologicznego lub chemicznych do wnętrza pomieszczeń częsta zmiana tamponu lub nawilżanie go wodą zabezpiecza przed nadmiernym pochłanianiem substancji;

6.      powstrzymać się od picia, spożywania posiłków, palenia oraz prac wymagających dużego wysiłku;

7.      do chwili odwołania alarmu lub zarządzenia ewakuacji nie wolno opuszczać uszczelnionych pomieszczeń, przebywać w pobliżu okien i innych otworów wentylacyjnych;

8.      oczekiwać na pojawienie się odpowiednich służb i postępować zgodnie z otrzymanymi od nich wytycznymi.

 

SYTUACJA, GDY SZKOŁA ZOSTAŁA SKAŻONA SUBSTANCJĄ CHEMICZNĄ/BIOLOGICZNĄ, A ZAGROŻENIE ZOSTAŁO WYKRYTE NATYCHMIAST LUB SZYBKO PO JEGO POJAWIENIU SIĘ.

Należy wówczas:

1.      nie dotykać i nie wąchać podejrzanych przedmiotów, nie sprzątać proszku, nie ścierać cieczy;

2.      aby zapobiec rozprzestrzenianiu się substancji, przykryć ją np. kocem;

3.      pozamykać okna oraz drzwi i wyłączyć klimatyzację, nie dopuścić do przeciągów;

4.      opuścić pomieszczenie, w którym wykryto/stwierdzono obecność podejrzanej substancji i nie wpuszczać do niego innych osób;

5.      powiadomić osobę odpowiedzialną za zarządzanie kryzysowe w szkole - dyrektora,  osobę upoważnioną przez dyrekcję;

6.      zaalarmować wszystkie osoby przebywające na terenie szkoły i ewakuować je w rejon ewakuacji, przemieszczając się pod wiatr oraz poprzecznie do kierunku wiatru -rejonów ewakuacji powinno być kilka, znajdujących się w różnych kierunkach od szkoły, gdyż nie znamy kierunku wiatru, z jakiego będzie wiał w czasie przedmiotowego zagrożenia, rejonem ewakuacji powinien być budynek/budynki, a nie otwarta przestrzeń

7.      natychmiast po ogłoszeniu ewakuacji powiadomić odpowiednie służby- policja, straż pożarna, pogotowie ratunkowe kładąc szczególny nacisk na zawarcie w tym powiadomieniu informacji o charakterze potencjalnego zagrożenia;

8.      jeśli miał miejsce kontakt z substancją, należy: umyć dokładnie ręce wodą i mydłem, zdjąć ubranie, które miało kontakt z podejrzaną substancją i włożyć do plastikowego worka;

9.      po kontakcie z substancją nie wolno: jeść, pić do czasu uzyskania zgody odpowiednich służb - policja, straż pożarna, wyspecjalizowana jednostka zwalczania skażeń i zakażeń;

10.  w obiekcie – budynku, do którego nastąpiła ewakuacja zamknąć i uszczelnić okna, drzwi, otwory wentylacyjne, wyłączyć klimatyzację;

11.  sporządzić listę osób, które miały kontakt z podejrzaną substancją albo znalazły się w odległości ok. 5 m od niej. Listę przekazać policji;

12.  w miarę możliwości gromadzić podręczne środki ratownicze i odtrutki - maski pyłowe, gazę, watę, kwas octowy, sok cytrynowy, oliwę jadalną, wodę, wodę utlenioną, mydło, olej parafinowy, środki pobudzające krążenie, spirytus do zmywania skóry;

13.  przygotować wilgotne tampony do ochrony dróg oddechowych, na wypadek przeniknięcia środków biologicznego lub chemicznych do wnętrza pomieszczeń-częsta zmiana tamponu lub nawilżanie go wodą zabezpiecza przed nadmiernym pochłanianiem substancji;

14.  powstrzymać się od picia, spożywania posiłków oraz prac wymagających dużego wysiłku;

15.  oczekiwać na pojawienie się odpowiednich służb i postępować zgodnie z otrzymanymi od nich wytycznymi.

 

SYTUACJA, GDY SZKOŁA ZOSTAŁA SKAŻONA SUBSTANCJĄ CHEMICZNĄ/ BIOLOGICZNĄ, A ZAGROŻENIE ZOSTAŁO WYKRYTE PÓŹNO, NP. GDY POJAWIŁY SIĘ OBJAWY REAKCJI NA SUBSTANCJĘ LUB/I OGNISKA ZACHOROWAŃ:

Należy wtedy:

1.      nie dotykać i nie wąchać podejrzanych przedmiotów, nie sprzątać proszku, nie ścierać cieczy;

2.      powiadomić osobę odpowiedzialną w szkole za zarządzanie kryzysowe -dyrektora, osobę upoważnioną przez dyrekcję ;

3.      przykryć substancję np. kocem, aby zapobiec jej rozprzestrzenianiu się

4.      pozamykać okna oraz drzwi i wyłączyć klimatyzację, nie dopuścić do przeciągów;

5.      opuścić pomieszczenie, w którym wykryto/stwierdzono obecność podejrzanej substancji i nie wpuszczać do niego innych osób;

6.      ogłosić alarm i wszystkich uczniów, nauczycieli oraz pracowników znajdujących się bezpośrednio poza budynkiem, a przebywających na terenie szkoły ewakuować do wnętrza szkoły;

7.      natychmiast po ogłoszeniu alarmu powiadomić odpowiednie służby - policję, straż pożarną, pogotowie ratunkowe, kładąc szczególny nacisk na zawarcie w tym powiadomieniu informacji o charakterze potencjalnego zagrożenia;

8.      w szkole zamknąć i uszczelnić okna, drzwi, otwory wentylacyjne, wyłączyć klimatyzację a budynek szkoły wraz ze wszystkimi obecnymi wewnątrz osobami odizolować od bezpośredniego otoczenia przygotowując się do ewentualnej kwarantanny;

9.      oczekiwać na pojawienie się odpowiednich służb i postępować zgodnie z otrzymanymi od nich wytycznymi.