PROCEDURY POSTĘPOWANIA
NAUCZYCIELI I INNYCH PRACOWNIKÓW SZKOŁY W SYTUACJACH
ZAGROŻENIA DZIECI
I MŁODZIEŻY ORAZ W TRUDNYCH SYTUACJACH WYCHOWAWCZYCH
Podstawy
prawne stosowanych procedur
1) Ustawa z dnia 26 października 1982 r. o postępowaniu w
sprawach nieletnich /Dz. U.
2)
z 1982 r. Nr 35 poz. 228 z p. zm. - tekst
jednolity Dz. z 2002 r. Nr 11 poz. 109
3) z późniejszymi zmianami / oraz przepisy wykonawcze w
związku z ustawą /.
2) Ustawa z dnia 26 października 1982 r. o
wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi /Dz. U. Nr 35, poz.
230 z późniejszymi zmianami/
3) Ustawa z dnia 29 lipca 2005r. o
przeciwdziałaniu narkomanii /Dz. U. . Nr178, poz. 1485/ze
zmianą
zawartą w Obwieszczeniu Marszałka Sejmu Rzeczpospolitej Polskiej z dn.10
stycznia 2012 w sprawie ogłoszenia jednolitego tekstu ustawy o
przeciwdziałaniu narkomanii /DzU.z 2012 poz.124/
4) Ustawa z dnia 6 kwietnia 1990 r. o Policji
/Dz. U. Nr 30 poz. 179 z późniejszymi zmianami/
5) Zarządzenie Nr 15/97 Komendanta Głównego
Policji z dnia 16 czerwca 1997 r. w sprawie
form i metod działań policji w zakresie zapobiegania i zwalczania
demoralizacji
i przestępczości nieletnich.
6) Ustawa z dnia 7 września 1991r. o systemie
oświaty /Dz. U. z 1996 r. Nr 67, poz. 329
z późniejszymi zmianami/
7) Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej
i sportu z dnia 31 stycznia 2003 r. w sprawie szczegółowych form działalności
wychowawczej i zapobiegawczej wśród dzieci i młodzieży zagrożonych uzależnieniem
/Dz. U. Nr 26, poz. 226/.
8) Rozporządzenie MENIS z dnia 31 grudnia
2002 r. w sprawie bezpieczeństwa
i
higieny w publicznych i niepublicznych szkołach i placówkach (Dz.U. z 2003 r. Nr 6
z późniejszymi zmianami).
9) Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej
z dnia 30 kwietnia 2013r. w sprawie zasad
udzielania i organizacji pomocy
psychologiczno-pedagogicznej w publicznych
przedszkolach, szkołach i placówkach (Dz. U. z 2013 poz. 532)
10) Rozporządzenie MENiS
z dnia 30.07.2002 r. w sprawia warunków tworzenia, organizacji oraz działania
klas i szkół sportowych oraz szkół mistrzostwa sportowego(Dz.U.
nr 126
11) Rozporządzenie MENiS
z dnia 20.02.2004 r. w sprawie warunków przyjmowania uczniów do publicznych
przedszkoli i przechodzenia z jednych typów szkół do innych (Dz. U. nr 26 poz.
232)
12) Rozporządzenie Ministra Edukacji
Narodowej z 30 kwietnia 2007r. w sprawie warunków i sposobu oceniania,
klasyfikacji i promowania uczniów i słuchaczy oraz przeprowadzania sprawdzianów
i egzaminów w szkołach publicznych(Dz. U. Nr 83 poz. 562 ze zm.)
13) Rozporządzenie Ministra Edukacji
Narodowej z dnia 9 lutego 2007 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie ramowych
statutów publicznego przedszkola oraz publicznych szkół (Dz. U. z 2007 r. Nr
35, poz. 221 i 222).
14) Ustawa z dnia 9 listopada 1955r. o
ochronie zdrowia przed następstwami używania tytoniu i wyrobów tytoniowych (Dz.
U. z 1996 r. Nr 10 poz.55 ze zmianami)
15) Rozporządzenie Ministra Edukacji
narodowej z 21maja 2001 r. w sprawie ramowych statutów publicznego
przedszkolach oraz publicznych szkół (Dz. U. NR 61 poz.. 624 z póź. zm.)
16)
Rozporządzenie Ministra Edukacji narodowej z 17 listopada 2010 r. w sprawie
warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży
niepełnosprawnych oraz niedostosowanych społecznie w specjalnych przedszkolach,
szkołach i oddziałach oraz w ośrodkach ( Dz.
U. NR 228, poz. 1489 z późn. zm.)
17)
Rozporządzenie Ministra Edukacji narodowej z 17 listopada 2012 r. w sprawie
warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży
niepełnosprawnych oraz niedostosowanych społecznie w przedszkolach, i
oddziałach ogólnodostępnych lub integracyjnych ( Dz. U. NR 228, poz. 1490 z późn. zm.)
18) Rozporządzenie Ministra Edukacji
narodowej z 7 lutego 2012 r. w sprawie ramowych planów nauczania w szkołach
publicznych (Dz. U. z 2012 r. poz. 2004)
19) Rozporządzenie Ministra Edukacji
narodowej z 18 września 2008 r. w sprawie
sposobu
i trybu organizowania indywidualnego obowiązkowego
rocznego przygotowania przedszkolnego i indywidualnego nauczania dzieci i
młodzieży w szkołach publicznych
(Dz.
U. z 2008 r. Nr 175 poz. 1086)5
Definicja
zachowania agresywnego i przemocy
W psychologii agresja oznacza
„działanie skierowane przeciwko osobom lub przedmiotom, wywołującym u
jednostki niezadowolenie lub gniew”. Agresja może występować w postaci
fizycznej lub słownej, może przejawiać się w formie bezpośredniej – skierowanej
na osobę lub rzecz wywołującą uczucie wrogości i w formie przemieszczonej –
skierowanej na obiekt zastępczy.
Pojęć agresja i przemoc niejednokrotnie używa
się zamiennie. Definicje przemocy zawierają trzy podstawowe kryteria: rodzaj
zachowania, intencje i skutki.
Przemoc – to zachowania agresywne i
jednocześnie destruktywne w stosunku do innej osoby lub grupy osób, /…/ w
wyniku których inne osoby ponoszą uszczerbek na ciele lub w zakresie funkcji
psychicznych. Jest to bezpośrednie oddziaływanie jednego człowieka na drugiego
w celu zmuszenia go, wbrew jego woli, do zmiany zachowań, zmiany systemu
wartości bądź poglądów w jakiejś sprawie. Działanie takie stwarza sytuacje
zagrażające bezpieczeństwu fizycznemu lub psychicznemu. Przemoc powstaje zwykle
na podłożu emocjonalnym, ale czasem jest działaniem ściśle i dokładnie
zaplanowanym zarówno pod kątem doboru ofiar, zastosowanych form przemocy, a
także celów, które napastnik zamierza osiągnąć. Według J. Mellibrudy przemoc
jest zawsze intencjonalna, narusza prawa i dobra osobiste jednostki,
zawsze powoduje szkody. Przemoc ma tendencje do powtarzania się, jest często
rozpaczliwym zagłuszeniem poczucia niemocy. Za przemoc odpowiedzialny
jest sprawca, bez względu na to, co zrobiła ofiara. Niektóre przejawy grożenia
przemocą są w istocie aktami przemocy.
Czynniki ryzyka wystąpienia zachowań
agresywnych i przemocowych mogą tkwić
w środowisku rodzinnym, szkolnym lub w grupie rówieśniczej. Zachowania
tego typu mogą być również generowane przez środki masowego komunikowania czy
gry komputerowe albo wynikać z cech osobowych jednostki.
W opracowanych procedurach przyjęto
następujące sformułowania i definicje:
Przez
zachowanie agresywne rozumie się następujące zachowania:
·
Celowe popychanie, kopanie.
·
Bójki.
·
Stworzenie zagrożenia dla życia i zdrowia
własnego i innych – posiadanie niebezpiecznych przedmiotów (środki
pirotechniczne, łańcuchy, noże, zapalniczki, kije, itp.), używanie ognia na
terenie szkoły, posiadanie niebezpiecznych substancji.
·
Wulgarne zachowanie, lekceważący i arogancki
stosunek do uczniów i pracowników szkoły.
·
Nierespektowanie zarządzeń obowiązujących na
terenie szkoły.
·
Wymuszanie, zastraszanie, podżeganie do
bójek, wyzywanie.
·
Dewastowanie mienia szkolnego i cudzej
własności, itp.
Przez
przemoc rozumie się:
·
Powtarzające się dręczenie psychiczne i
fizyczne
·
Ciągłe zastraszanie
·
Zjawisko „fali”
·
Powtarzające się pobicia, wyzywania,
itp.
Rozmowa
z osobą będącą świadkiem zdarzenia (dyrektor,
nauczyciel, pracownik obsługi, inna osoba dorosła przebywająca na terenie
szkoły, zwracająca uwagę na niewłaściwe zachowanie ucznia) – rozmowa w miarę
możliwości bezpośrednio po zaistniałym zachowaniu sprzecznym z przyjętymi
zasadami. Rozmowa ma na celu przypomnienie panujących zasad i zwrócenie uwagi
no to, że uczeń nie powinien w taki sposób postępować.
Rozmowa
z wychowawcą klasy – następuje po zwróceniu uwagi na niewłaściwe
zachowanie innego pracownika szkoły lub ucznia, który był świadkiem danego
zdarzenia. Rozmowa ma na celu, podobnie jak wyżej, przypomnienie panujących
zasad i zwrócenie uwagi no to, że uczeń nie powinien w taki sposób postępować.
Wychowawca informuje ucznia, że jeśli dane zachowanie się powtórzy, zostaną
wyciągnięte dalsze konsekwencje.
Rozmowa
z dyrektorem szkoły – ma miejsce wówczas, gdy po rozmowie z wychowawcą
klasy, uczeń nadal postępuje niewłaściwie. Dyrektor szkoły w rozmowie informuje
o tym, że jeśli dane zachowanie się nadal powtórzy to zostaną wobec ucznia
wyciągnięte dalsze konsekwencje.
Upomnienie –
stosuje się, gdy uczeń poważnie naruszył normy i zasady panujące w szkole.
Upomnienie nie powoduje natychmiastowego obniżenia oceny z zachowania, lecz ma
wpływ na ocenę z zachowania na koniec semestru. Jest odnotowane w dzienniku
szkolnym. Upomnienie może udzielić wychowawca lub dyrektor szkoły. Upomnienie
wychowawcy – stosowane gdy upomnienie indywidualne nie jest
skuteczne. Zapisuje się go w dzienniku
szkolnym, ma ono wpływ na ocenę z zachowania na koniec semestru.
Upomnienie dyrektora – udzielane
jest w przypadku czynu o dużej szkodliwości lub w przypadku, gdy
upomnienie udzielane przez wychowawcę klasy jest nieskuteczne. Dyrektor zwraca
uwagę na niewłaściwe zachowanie ucznia, upomina go i dokonuje odpowiedniego
wpisu w dzienniku szkolnym. Upomnienie to ma znaczny wpływ na ocenę z
zachowania na koniec semestru.
Nagana –
nagana skutkuje obniżeniem oceny z zachowania
i odpowiednim wpisem w dzienniku szkolnym. Stosuje się ją
w przypadku znacznego złamania reguł i zasad panujących na terenie szkoły
bądź czynu o bardzo dużej szkodliwości. Nagany może udzielić dyrektor bądź
wychowawca klasy.
Procedury
postępowania w sytuacjach zachowania agresywnego ze strony uczniów
W każdym przypadku, gdy
uczeń jest świadkiem wypadku, pobicia, agresywnego zachowania bądź innego
zdarzenia sprzecznego z normami i zasadami obowiązującymi na terenie szkoły
natychmiast zgłasza zaistnienie danego faktu najbliżej znajdującą się
osobę dorosłą:
·
pracownik
szkoły
·
nauczyciel
·
wychowawca
·
dyrektor
szkoły
W sytuacjach objętych
procedurami uczeń ma obowiązek podporządkować się do poleceń wszystkich
pracowników szkoły.
I.
Procedura
zachowania się w przypadku czynu o stosunkowo niskiej szkodliwości (np. celowe
popchnięcie, kopnięcie, wyzywanie):
Pracownik
szkoły - nauczyciel
Wychowawca
8. Rozmowa z uczniem.
9. Gdy dane zdarzenie powtórzy się, wpisanie
kolejnej uwagi i rozmowa z rodzicami o zaistniałym
fakcie.
II. Procedura zachowania się w przypadku czynu o
dużej szkodliwości (np. stworzenie zagrożenia dla życia i zdrowia siebie
lub innych, uszkodzenie ciała itp.):
Pracownik
szkoły
Wychowawca
Dyrektor
szkoły
III.
Procedury postępowania w sytuacjach przemocy ze strony uczniów
W
tym przypadku stosuje się procedury takie jak w przypadku zachowania
agresywnego
o
dużej szkodliwości.
IV.
Procedury postępowania w sytuacji agresywnego zachowania pracownika szkoły
wobec ucznia (wyzwiska, szarpanie, uderzenia, zniszczenie lub zabranie mienia
ucznia – z wyjątkiem przedmiotów niedozwolonych)
V.
Procedury postępowanie w sytuacji posiadania przedmiotów niedozwolonych na
terenie szkoły (ostre narzędzia np. nóż, żyletka, kastet itp.)
Wszyscy
pracownicy szkoły zobowiązani są do:
i podjęcie działania
zmierzającego do zapewnienia bezpieczeństwa innym uczniom- odizolowanie
ucznia.
VI.
Procedury postępowanie w przypadku zachowania uniemożliwiającego prowadzenie
lekcji (wulgarne zachowania w stosunku do rówieśników, nauczyciela, głośne
rozmowy, spacery po sali, brak reakcji na polecenia nauczyciela)
Nauczyciel
Wychowawca
VII.
Procedura postępowania w sytuacji naruszenia nietykalności osobistej
nauczyciela lub pracownika szkoły (obelżywe wyzwiska, groźby, opluwanie,
przyczepianie karteczek, rzucanie przedmiotami, agresja fizyczna, zabranie
przedmiotu należącego do nauczyciela lub pracownika szkoły)
VIII.
Procedura postępowania w sytuacji stwierdzenia dewastacji mienia szkolnego i
cudzej własności
IX.
Procedura w przypadku, gdy nauczyciel podejrzewa, że na terenie szkoły znajduje się
uczeń będący pod wpływem alkoholu, dopalaczy, narkotyków powinien podjąć następujące
kroki:
1. Powiadamia
o swoich przypuszczeniach wychowawcę klasy lub dyrektora szkoły.
2. W
razie konieczności odizolowuje ucznia od reszty klasy, ale ze względów
bezpieczeństwa nie pozostawia go samego; stwarzać warunki, w których nie będzie
zagrożone jego życie ani zdrowie.
3. W
sytuacji zagrożenia zdrowia lub życia udziela pierwszej pomocy, wzywa
pogotowie ratunkowe.
4. Zawiadamia
o tym fakcie dyrektora szkoły oraz rodziców/opiekunów, których zobowiązuje
do niezwłocznego odebrania ucznia ze szkoły.
5. Wychowawca
wzywa do szkoły rodziców (prawnych opiekunów) ucznia
i przekazuje im uzyskaną informację. Przeprowadza rozmowę z rodzicami oraz z uczniem, w ich obecności.
6. Dyrektor
szkoły zawiadamia najbliższą jednostkę policji, gdy rodzice ucznia będącego
pod wpływem alkoholu, dopalaczy, narkotyków odmawiają przyjścia do szkoły, a
jest on agresywny, bądź swoim zachowaniem daje powód do zgorszenia albo zagraża
życiu lub zdrowiu innych osób.
7. Jeżeli powtarzają
się przypadki, w których uczeń (przed ukończeniem 18 lat) znajduje się pod
wpływem alkoholu, dopalaczy lub narkotyków na terenie szkoły, todyrektor szkoły ma obowiązek powiadomienia o
tym policji (specjalisty ds. nieletnich) lub sądu rodzinnego.
8. W
każdym tego typu przypadku uczeń otrzymuje naganę.
X. Procedura w przypadku, gdy nauczyciel
znajduje na terenie szkoły substancję psychoaktywną, alkohol, narkotyki
powinien podjąć następujące kroki:
XI.
Procedura postępowania w przypadku podejrzenia, że uczeń posiada przy sobie
substancje psychoaktywne, papierosy, alkohol
XII.
Procedura postępowania w przypadku stwierdzenia palenia tytoniu przez ucznia
XIII.
Procedura postępowania w sytuacji wagarów ucznia
1. W przypadku nieusprawiedliwionej nieobecności ucznia,
wychowawca próbuje
ustalić przyczyny nieobecności.
i ustalenia przyczyny
nieobecności.
XIV.
Procedura postępowania w przypadku wypadku w szkole lub na terenie szkoły.
XV.
Procedura postępowania w przypadku kradzieży, wymuszania pieniędzy i innych
przedmiotów wartościowych
XVI. Procedura postępowania w przypadku
używania przez ucznia telefonu komórkowego lub innych urządzeń
elektronicznych na terenie szkoły
1.
Uczeń nie może korzystać z telefonu komórkowego lub
innych urządzeń elektronicznych, jeżeli znajduje się na terenie szkoły.
2. W szczególnych i
uzasadnionych przypadkach uczeń może skorzystać z telefonu komórkowego po
uzyskaniu zgody nauczyciela lub na jego polecenie.
3. W przypadku używania przez ucznia telefonu
komórkowego lub innych urządzeń elektronicznych w budynku szkoły każdy
pracownik szkoły ma prawo odebrać uczniowi telefon. Telefon lub urządzenie jest
przekazywane wychowawcy klasy lub dyrektorowi.
4. Zatrzymany
telefon lub urządzenie może odebrać jedynie rodzic lub prawny opiekun ucznia.
5. Uczeń,
któremu odebrano telefon lub urządzenie,
otrzymuje odpowiedni wpis
w e-dzienniku.
6. W
przypadku, gdy uczeń używający telefonu komórkowego lub innego urządzenia w budynku
szkoły, nie odda go pracownikowi szkoły, mimo że zostanie o to przez niego
poproszony, otrzymuje naganę wychowawcy klasy.
XVII. Procedura uzyskiwania zwolnień z zajęć
wychowania fizycznego
1. W uzasadnionych przypadkach uczeń może być
zwolniony na czas określony z zajęć wychowania fizycznego.
2. Dłuższe zwolnienie ucznia z zajęć
wychowania fizycznego musi być poparte odpowiednim zaświadczeniem /druk
zaświadczenia lekarskiego/ wystawionym przez lekarza.
3. Zaświadczenie lekarskie należy przedłożyć w
szkole. W przypadku dostarczenia kolejnego/ kolejnych zaświadczeń dyrektor
szkoły wydaje decyzję o zwolnieniu ucznia z zajęć wychowania fizycznego na
podstawie tych wszystkich zaświadczeń.
4. Zwolnienie może dotyczyć pierwszego lub
drugiego semestru lub całego roku szkolnego,
w zależności od wskazań lekarza zawartych w
zaświadczeniu o ograniczonych możliwościach uczestniczenia ucznia w zajęciach.
5. O zwolnienie ucznia z zajęć wychowania
fizycznego występują rodzice (opiekunowie prawni). Składają podanie do
dyrektora szkoły, do którego załączają zaświadczenie lekarskie.
6. Podanie należy przedłożyć dyrektorowi
niezwłocznie po uzyskaniu zaświadczenia od lekarza.
7. Zaświadczenie lekarskie zwalniające ucznia
z ćwiczeń z wsteczną datą (np. zaświadczenie wystawione w dniu 15 października,
a lekarz zwalnia ucznia z zajęć wychowania fizycznego od 1 września) będzie
respektowane od daty wystawienia zaświadczenia.
8. Zwolnienie nie dostarczone w terminie,
będzie ważne od daty jego złożenia w szkole.
9. Dyrektor szkoły wydaje decyzję o
zwolnieniu ucznia z zajęć w terminie do 7 dni roboczych od daty wpływu podania.
Rodzice (opiekunowie prawni) są informowani o tym fakcie przez dyrektora szkoły
lub nauczyciela wf.
10. O zwolnieniu ucznia z zajęć poinformowany
zostaje nauczyciel prowadzący zajęcia oraz wychowawca ucznia.
11. Jeżeli uczeń uzyskuje zwolnienie w
trakcie roku szkolnego, a jego nieobecności na lekcjach nie przekroczyły połowy
wymaganego czasu i są podstawy do wystawienia oceny, to wówczas uczeń podlega
klasyfikacji z danego przedmiotu.
12. W przypadku zwolnienia ucznia z zajęć z
wychowania fizycznego przez cały semestr w dokumentacji przebiegu nauczania
zamiast oceny klasyfikacyjnej wpisuje się "zwolniony".
13. Uczeń zwolniony z zajęć wychowania
fizycznego ma obowiązek być obecnym na tych zajęciach. W szczególnych
przypadkach, gdy lekcje te są pierwszymi lub ostatnimi zajęciami w danym dniu,
uczeń może być zwolniony z tego obowiązku na podstawie pisemnego oświadczenia
rodziców (opiekunów prawnych) złożonego w szkole i po uzyskaniu zgody dyrektora
szkoły. O tym fakcie informowani są nauczyciel wychowania fizycznego oraz
wychowawca klasy.
14. Uczeń zwalniany z zajęć do domu ma
odznaczane w dzienniku nieobecności usprawiedliwione.
15. Zawarte w zaświadczeniu lekarskim
ewentualne ograniczenia, skutkujące zwolnieniem z wykonywania wybranej grupy
ćwiczeń, nie są podstawą do zwolnienia ucznia z zajęć wychowania fizycznego.
Takie zaświadczenie rodzic składa nauczycielowi wychowania fizycznego, który
zobowiązany jest uwzględnić zalecenia lekarza w pracy z uczniem.
XVIII.
Procedura w przypadku, gdy uczeń w czasie lekcji ma objawy chorobowe
1.
Przy lekkich dolegliwościach nauczyciel udziela pierwszej pomocy.
2.
W przypadku utrzymujących się dolegliwości lub wysokiej temperatury nauczyciel
powiadamia wychowawcę klasy o chorobie ucznia.
3.
Wychowawca lub inny nauczyciel telefonicznie informuje rodziców o
dolegliwościach ucznia.
4.
Rodzice osobiście odebrają
ucznia ze szkoły.
5.
W przypadku braku kontaktu z rodzicami (ich nieobecności w domu) dziecko
pozostaje w szkole.
6.
W razie nasilających się objawów chorobowych wzywa się lekarza pierwszego
kontaktu lub pogotowie ratunkowe.
XIX. Procedura
postępowania w przypadku innego zagrożenia bezpieczeństwa pobytu uczniów na
terenie szkoły np. chęci zabrania ucznia z zajęć przez osobę nieupoważnioną lub
nieznaną, uprowadzenia ucznia, wtargnięcia osób obcych i inne, należy:
1. Poinformować
stronę o konieczności udania się do dyrektora szkoły w celu wyjaśnienia sprawy.
2. Zawiadomić - jeśli sytuacja
tego wymaga - policję.
3. Uniemożliwić wykonanie niezgodnego z prawem działania – jeśli to
konieczne – użyć tyle siły ile to
niezbędne, gdy sytuacja tego wymaga.
XX. Procedura
postępowania w przypadku uzyskania informacji o popełnieniu przestępstwa ściganego z urzędu na
terenie szkoły.
[Wybrane
kategorie przestępstw z Kodeksu karnego ścigane z urzędu: udział w bójce lub
pobiciu, doprowadzenie małoletniego poniżej 15 lat do obcowania lub poddania
się innej czynności seksualnej, znęcanie się, naruszenie nietykalności
cielesnej funkcjonariusza, wywieranie wpływu na świadka, kradzież, kradzież z
włamaniem, rozbój, kradzież rozbójcza, wymuszenie rozbójnicze, przywłaszczenie,
oszustwo].
1.
Osoba będąca świadkiem lub posiadająca
informację o popełnieniu w/w. przestępstw natychmiast powiadamia dyrektora
szkoły.
2.
Dalsze działania podejmuje dyrektor szkoły.
XXI. Procedury postępowania, w przypadku jeżeli
nauczyciel podejrzewa krzywdzenie dziecka – przemoc seksualną
1) Zawiadamia o swoich spostrzeżeniach dyrektora szkoły i wychowawcę ucznia.
2) Wychowawca
podejmuje działania pomocowo – interwencyjne:
3) Zapewnia dziecku bezpieczeństwo fizyczne,
4) Zapewnia emocjonalne wsparcie dla dziecka i rodziny,
5) Zapewnia pomoc medyczną,
6) Uruchamia działania prawne,
7) Wskazuje konieczność i możliwość pomocy psychologicznej i
psychoterapeutycznej.
8) W przypadku, kiedy znamy (lub podejrzewamy) osobę będącą
sprawcą wykorzystywania, wychowawca:
·
Powinien odizolować ją od dziecka.
·
Zapewnia dziecku poczucie bezpieczeństwa.
·
Informuje dziecko, że niczemu nie jest winne,
nie ponosi odpowiedzialności za to, co się stało.
XXII. Procedura w przypadku, gdy zachowanie
ucznia na lekcji stwarza zagrożenie dla innych uczniów
1.
Nauczyciel stara się stworzyć bezpieczną przestrzeń.
2.
Nauczyciel odizolowuje agresora od ofiary.
3.
Nauczyciel wzywa wychowawcę (dyrektora szkoły lub innego nauczyciela).
4.
Poszkodowanemu udziela się pierwszej pomocy.
5.
Wychowawca przeprowadza rozmowę ze sprawcą, poszkodowanym i świadkami zajścia.
6.
Nauczyciel — świadek zajścia sporządza notatkę.
7.
W przypadku powtarzania się w/w sytuacji wychowawca wzywa na rozmowę rodziców,
opiekunów sprawcy i ofiary agresji.
XXIII. Procedura w przypadku, gdy uczeń w
czasie lekcji potrzebuje wyjść do toalety
1.
W sytuacjach koniecznych nauczyciel zezwala uczniowi na opuszczenie klasy.
2.
W przypadkach złego samopoczucia uczniowi towarzyszy inny nauczyciel lub
pracownik obsługi.
XXIV. Procedura w przypadku zwolnienia
uczniów z zajęć szkolnych przez rodziców.
1.
Uczeń może być zwolniony z zajęć szkolnych na pisemną prośbę rodziców,
opiekunów zgodnie z ustalonymi zasadami.
2.
W wyjątkowych sytuacjach możliwe jest zwolnienie ucznia na telefoniczną prośbę rodzica.
2.
Ucznia klas I-III ze szkoły odbiera osobiście rodzic lub inny pełnoletni
wskazany przez rodzica, opiekuna.
3.
Opuszczenie szkoły przez ucznia jest odnotowywane w dzienniku na liście
obecności.
XXV. Oczekiwanie uczniów na rozpoczęcie zajęć
szkolnych i opuszczanie szkoły przez uczniów po zakończonych lekcjach
1.
Po przyjściu do budynku uczniowie oczekują na otwarcie klas na holu szkolnym.
2.
Klasy otwierane są o godz. 8.00.
3.Nauczyciel
na holu i w szatni rozpoczyna dyżur według harmonogramu pełnienia dyżurów.
4.
Nauczyciel, który odbywa ostatnią lekcję w danej klasie sprowadza uczniów do
szatni i nadzoruje ich wyjście.
5.
W klasach I-III nauczyciel uczący sprawuje dyżur przez przerwę po zakończonej
lekcji.
XXVI. Procedura w przypadku nieobecności
nauczyciela w szkole
1.
W przypadku nieobecności Dyrektor szkoły organizuje zastępstwa pełne lub
doraźne.
2.
Dopuszcza się zwolnienie uczniów z pierwszych lub ostatnich zajęć lekcyjnych po
wcześniejszym poinformowaniu uczniów i rodziców klas I–VIII–
w dzienniku elektronicznym.
XXVII. Organizacja wycieczek szkolnych i
zawodów sportowych
Organizację
wycieczek szkolnych reguluje odrębny regulamin.
1.
Rodzice pisemnie wyrażają zgodę na udział ucznia w wycieczce lub zawodach
sportowych.
2.
Dyrektor szkoły zapewnia zgodną z przepisami liczbę opiekunów.
3.
Kierownik wycieczki omawia z uczestnikami zasady bezpieczeństwa.
4.
Nauczyciel przedstawia dyrektorowi szkoły do akceptacji kartę wycieczki.
5.
Kierownik wycieczki ma obowiązek zabrania podręcznej apteczki.
6.
Rodzice powinni być powiadomieni przez organizatora wycieczki o przypuszczalnym
czasie powrotu uczniów.
7.
Wycieczki krajobrazowo-turystyczne trwające 1-2 dni ustalane są na miesiąc
przez planowanym terminem.
XXVIII. Procedura pełnienia dyżurów przez nauczycieli
(Szczegółowe informacje w regulaminie
dyżurów)
XIX. Osoby obce w szkole
1. Każdy, kto nie jest aktualnie uczniem bądź pracownikiem
szkoły,
a wchodzi na jej teren, jest osobą obcą.
2. Osoba taka jest zobowiązana zgłosić pracownikowi obsługi,
z kim chce się spotkać poprzez podanie swojego imienia i nazwiska oraz
wskazanie pracownika szkoły, do którego się udaje. Pracownik obsługi ma prawo
wylegitymować wchodzącego.
3. Rodzice/prawni opiekunowie i osoby obce nie mogą wchodzić
na teren szkoły bez uzasadnionego ważnego powodu.
4. Osoba wchodząca na teren szkoły nie może zakłócać toku
pracy szkoły.
5. Rodzice/prawni opiekunowie, którzy przyprowadzają dziecko
do szkoły
i odbierają je po zajęciach, oczekują w szatni.
6. W pierwszym miesiącu nowego roku szkolnego rodzice/prawni
opiekunowie uczniów klas pierwszych mogą przebywać w budynku szkolnym w celu
doprowadzenia dziecka do sali lekcyjnej, a po zakończonych zajęciach oczekiwać
na dziecko przed salą lekcyjną. Jest to
okres adaptacyjny, po tym okresie
obowiązuje punkt 5.
7. Podczas przerw międzylekcyjnych, w okresie jesiennym i
wiosennym, uczniowie mogą przebywać na
podwórku szkolnym pod nadzorem dyżurujących nauczycieli.
8. Rozmowy rodziców/prawnych opiekunów z nauczycielem lub
wychowawcą mogą odbywać się podczas przerw międzylekcyjnych, gdy nauczyciel nie
pełni dyżuru lub w czasie uzgodnionym z nauczycielem
9. Uczniowie przebywają na terenie szkoły tylko podczas
zorganizowanych dla nich zajęć: dydaktycznych, opiekuńczych, wychowawczych,
sportowo – rekreacyjnych.
10. Zabrania się akwizycji i
handlu obwoźnego na terenie szkoły.
XXX. Zasady postępowania wobec ucznia –
sprawcy czynu karalnego
1.
Niezwłoczne powiadomienie dyrektora szkoły.
2.
Ustalenie okoliczności czynu i ewentualnie świadków zajścia;
3.
Przekazanie sprawcy pod opiekę dyrektora lub innego nauczyciela.
4.
Powiadomienie rodziców sprawcy.
5.
Powiadomienie Policji w przypadku:
a)
sprawa jest poważna (rozbój, uszkodzenie ciała, niszczenie lub kradzież mienia,
podejrzenie o molestowanie seksualne itp.)
b)
sprawca nie jest uczniem szkoły lub jego tożsamość nie jest nikomu znana.
6.
Zabezpieczenie ewentualnych dowodów przestępstwa.
7.
Sporządzenie notatki z zaistniałej sytuacji.
XXXI. Zasady postępowania wobec ucznia –
ofiary czynu karalnego
1.
Udzielenie pierwszej pomocy, wezwanie lekarza w przypadku, gdy ofiara doznała
obrażeń.
2.
Powiadomienie dyrektora szkoły, wychowawcy.
3.
Powiadomienie rodziców ucznia.
4.
Wezwanie Policji, gdy istnieje potrzeba zabezpieczenia śladów przestępstwa,
ustalenia
okoliczności i ewentualnych świadków
zdarzenia.
5.
Sporządzenie notatki z zaistniałej sytuacji.
XXXII.
Procedura postępowania wobec ucznia
uchylającego się od realizowania obowiązku szkolnego
1) Rodzice mają obowiązek
usprawiedliwić nieobecności dziecka w terminie ustalonym w Statucie Szkoły.
2)
Jeżeli
nieobecności nie zostaną usprawiedliwione w wyznaczonym terminie, wychowawca
powiadamia o nieobecnościach rodziców (prawnych opiekunów) ucznia.
3)
Informacja
może być przekazana telefonicznie, listownie. Rodzice mogą też być poproszeni o
zgłoszenie się do szkoły w celu wyjaśnienia nieobecności dziecka.
4)
W
przypadku braku współpracy rodzica (opiekuna) z wychowawcą (rodzic nie
uczestniczy w zebraniach, konsultacjach, nie wyraża chęci na spotkania
indywidualne) oraz w przypadku dalszego uchylania się ucznia od obowiązku
szkolnego, wychowawca zgłasza fakt dyrektorowi szkoły.
5) Dyrektor sprawdza przyczyny
nieobecności ucznia poprzez:
- rozmowę z rodzicami
ucznia na terenie szkoły, w trakcie której informuje rodziców (opiekunów) o
obowiązujących przepisach prawnych w zakresie obowiązku szkolnego lub obowiązku
nauki, w tym o środkach egzekucyjnych,
- wywiad o domu rodzinnym
ucznia.
6)
Wychowawca,
dyrektor oraz rodzice ucznia podejmują wspólne działania zaradcze
w celu regularnego
realizowania obowiązku szkolnego przez danego ucznia.
7) W sytuacji, gdy uczeń w
dalszym ciągu nie realizuje obowiązku szkolnego, dyrektor szkoły zgłasza ten
fakt do organu prowadzącego, jakim jest
gmina.
XXXIII. Procedura w przypadku podejrzenia o przemoc w rodzinie
ucznia
1.
Uzyskanie informacji lub przypuszczenie o stosowaniu przemocy wobec ucznia.
Gdy
nauczyciel jest świadkiem przemocy (np. na terenie lub w okolicy szkoły), musi
interweniować. Uczniowi należy zapewnić bezpieczeństwo – trzeba go odseparować
od sprawcy przemocy. Jeśli tego wymaga sytuacja, uczniowi udziela się pomocy przedmedycznej, ewentualnie wzywa się pogotowie i policję.
Jeśli
uczeń sam sygnalizuje, że jest krzywdzony, lub nauczyciel ma podejrzenia w tym
zakresie, przeprowadza rozmowę z dzieckiem, sporządza notatkę o zdarzeniu
lub z przebiegu rozmowy (o ile to możliwe bezpośrednio po zdarzeniu lub
rozmowie).
2. Powiadomienie
dyrektora lub – w razie jego nieobecności – wychowawcy o zdarzeniu.
O
podejrzeniu stosowania przemocy wobec ucznia należy poinformować dyrektora,
gdyż to on odpowiada za jakość pracy dydaktycznej, wychowawczej i
opiekuńczej szkoły. Obowiązkiem dyrektora jest także udzielanie wsparcia
nauczycielom w realizacji ich zadań. Dodatkowym wsparciem dla nauczyciela w
trudnej dla niego sytuacji może być, na tym etapie postępowania, zaangażowanie
innych osób, takich jak np. wychowawca klasy.
3. Zaproszenie
rodzica do szkoły przez dyrektora.
W
rozmowie (bezpośredniej lub telefonicznej) trzeba poinformować o celu
spotkania, np. wskazać, że uczeń zachowuje się niepokojąco, zgłasza trudności,
dlatego warto byłoby się spotkać i porozmawiać o problemie. Termin i czas
rozmowy należy dostosować do możliwości organizacyjnych rodzica, podkreślając,
że zależy nam na tym, by było to jak najszybciej.
Należy
ustalić spotkanie w czasie pobytu ucznia w szkole, by w trakcie wstępnej
rozmowy miał on zapewnioną opiekę i nie był narażony na dodatkowy stres
związany z tym, że coś się dzieje z jego powodu.
W przypadku stwierdzenia
istnienia problemu przemocy:
4. Wypełnienie
formularza „Niebieska Karta – A” (z udziałem ucznia lub pod jego nieobecność,
jeśli nie można nawiązać z nim bezpośredniego kontaktu).
Szkoła
wypełnia części I–XV, XVII i XIX–XXI
formularza A. Rozmowę z uczniem, który jest dotknięty przemocą w rodzinie,
przeprowadza się w warunkach gwarantujących swobodę wypowiedzi i poszanowanie
godności ucznia oraz zapewniających mu bezpieczeństwo, w obecności rodzica,
który nie jest sprawcą przemocy, lub innej osoby najbliższej.
5. Przekazanie
formularza „Niebieska Karta – B” osobie reprezentującej dziecko (rodzicowi,
który nie jest sprawcą przemocy, opiekunowi lub osobie zgłaszającej przemoc
wobec dziecka).
6. Przekazanie
oryginału formularza „Niebieska Karta – A”
dyrektorowi.
Oryginał
formularza przekazuje się niezwłocznie, nie później niż w ciągu 7 dni od
momentu wszczęcia procedury. Kopia pozostaje w dokumentacji szkoły.
7. Objęcie
ucznia i rodziny pomocą psychologiczno-pedagogiczną w szkole zgodnie z
przepisami.
8. Ponowne
wypełnienie formularza „Niebieska Karta – A”.
Jeśli
osoba, wobec której zachodzi podejrzenie, że stosuje przemoc w rodzinie,
dopuściła się ponownie przemocy, należy ponownie wypełnić formularz A w
zakresie niezbędnym do udokumentowania nowego zdarzenia i przesłać go do
przewodniczącego zespołu interdyscyplinarnego.
XXXIV. Procedura w przypadku samowolnego opuszczenia szkoły
przez ucznia
1. Nauczyciel w dzienniku odnotowuje
nieobecność ucznia.
2. Po zakończeniu lekcji nauczyciel zgłasza
nieobecność ucznia wychowawcy lub – w przypadku jego nieobecności dyrektorowi
szkoły.
3. Wychowawca lub nauczyciel przedmiotu
telefonicznie zawiadamia rodziców ucznia.
4. W przypadku powtarzających się wagarów
ucznia lub braku reakcji ze strony rodziców/opiekunów dyrektor powiadamia
Policję lub sąd dla nieletnich.
5. Każdy przypadek wagarowania ucznia
wychowawca odnotowuje w dzienniku lekcyjnym, zeszycie informacyjnym
oraz powiadamia rodziców.
XXXV. Procedura w przypadku wystąpienia pedofilii w szkole
1.
Należy bezzwłocznie podjąć działania mające na celu
powstrzymanie tego zjawiska.
2. W pierwszym kroku
po stwierdzeniu zagrożenia należy powiadomić dyrektora.
3. W przypadku potwierdzenia
informacji o pojawianiu się osób obcych, zaczepiających uczniów, należy
bezzwłocznie powiadomić najbliższą placówkę Policji.
4. Następnie
dyrektor szkoły winien przekazać pracownikom szkoły informację o stwierdzonym
zagrożeniu.
5. Wychowawcy klas
winni podjąć działania profilaktyczne wśród uczniów w celu wskazania
potencjalnego zagrożenia oraz wskazania możliwych form przekazania informacji o
osobach, które mogą stwarzać zagrożenie.
6. W przypadku
stwierdzenia, że uczeń był molestowany, bezzwłocznie powinni zostać
powiadomieni rodzice/prawni opiekunowie ucznia oraz policja w celu
przeprowadzenia czynności sprawdzających, które umożliwią ustalenie sprawcy
molestowania.
7. Wychowawca
przeprowadza indywidualną rozmowę z uczniem (w obecności rodziców ustala przyczyny
i okoliczności zdarzenia) - dyrektor winien wezwać do szkoły rodziców/prawnych
opiekunów ucznia.
8. Wychowawca
winien przeprowadzić rozmowę z rodzicami/prawnymi opiekunami ucznia sprawcy na
temat zdarzenia.
9. Dyrektor szkoły
w porozumieniu z rodzicami/prawnymi opiekunami ustali działania z udziałem
psychologa dziecięcego lub pedagoga w celu zapewnienia opieki na
uczennicą/uczniem
10.
Podstawy prawne uruchomienia procedury - Kodeks
Karny: art. 197 § 3; art. 200 art.
ZAGROŻENIA
ZEWNĘTRZNE
I. Podłożenie podejrzanego pakunku
Podejrzany pakunek
to przesyłka z ładunkiem wybuchowym lub nieznaną substancją. W przypadku
podejrzenia jej otrzymania należy:
1. Odizolować miejsce znajdowania się
podejrzanego pakunku - należy założyć, że podejrzany pakunek jest ładunkiem
wybuchowym, dopóki taka ewentualność nie zostanie wykluczona
2.
Nie dotykać, nie
otwierać i nie przesuwać podejrzanego pakunku - w przypadku ładunku wybuchowego
może on eksplodować w trakcie próby manipulowania
3.
Okryć pakunek w
przypadku stwierdzenia wydobywania się z niego innej substancji (tylko jeżeli
czas na to pozwala) - okrycie pakunku w przypadku wycieku nieznanej substancji
może ograniczyć rozprzestrzenianie się substancji
4.
Poinformować o
stwierdzeniu pakunku osobę odpowiedzialną za uruchomienie procedury - osoba
odpowiedzialna może zarządzić ewakuację całości personelu szkoły
5.
Po usłyszeniu
sygnału o podłożeniu ładunku wybuchowego rozpocząć ewakuację zgodnie z planem
ewakuacji - ewakuacja musi być rozpoczęta niezwłocznie po ogłoszeniu odpowiedniego
sygnału. Ewakuacja ma na celu ochronę personelu przed skutkami ewentualnej
eksplozji ładunku
6.
Nie używać telefonu
komórkowego - eksplozja ładunku może zostać zainicjowana falami emitowanymi
przez telefon komórkowy
7.
Bezwzględnie
wykonywać polecenia osoby kierującej sytuacją kryzysową lub funkcjonariuszy
służb - w trakcie uruchomienia procedury niezbędna jest dyscyplina i
niezwłoczne wykonywanie wszystkich poleceń osoby kierującej sytuacją kryzysową
8.
W miejscu ewakuacji
policzyć wszystkie dzieci i poinformować osobę odpowiedzialną za kierowanie
działaniami kryzysowymi - szybkie sprawdzenie obecności wszystkich dzieci,
ułatwi zakończenie ewakuacji całości personelu szkoły
9. Poinformowanie rodziców o miejscu odbioru
dzieci i drodze dojazdu - informacja ta pozwoli rodzicom na sprawny odbiór
dzieci i nie spowoduje blokowania dróg ewakuacyjnych.
II.
Skażenie chemiczne i biologiczne
Przez zagrożenie
chemiczne rozumiemy uwolnienie niebezpiecznych dla ludzi i środowiska
pierwiastków chemicznych oraz ich związków, mieszanin lub roztworów
występujących w środowisku lub powstałych w wyniku działalności człowieka.
Zagrożenie może wynikać także z stosowania broni biologicznej (broń B, broń
bakteriologiczna). W broni B ładunki bojowe są wypełnione mikroorganizmami
chorobotwórczymi: bakteriami (wąglik, bruceloza etc.) wirusami (ospy, gorączki
krwotocznej, zapalenia mózgu, wirusa HIV), toksynami (rycyna, toksyna
otulinowa), grzybami lub pierwotniakami.
SYTUACJA, GDY
NASTĄPIŁO SKAŻENIE SZKOŁY (SZKOŁA OTRZYMUJE INFORMACJĘ O MOŻLIWYM SKAŻENIU
SUBSTANCJĄ CHEMICZNĄ/ BIOLOGICZNĄ -NP. TELEFON O ZAMIARZE ATAKU).
Należy wówczas:
1. zaalarmować wszystkich przebywających na
terenie szkoły, a osoby przebywające na zewnątrz ewakuować do budynku szkoły
przemieszczając się pod wiatr oraz poprzecznie do kierunku wiatru;
2.
natychmiast po
ogłoszeniu alarmu powiadomić odpowiednie służby-policję, straż pożarną,
pogotowie ratunkowe, kładąc szczególny nacisk na zawarcie w tym powiadomieniu
informacji o charakterze potencjalnego ataku;
3.
w budynku - szkole,
zamknąć i uszczelnić okna, drzwi, otwory wentylacyjne, wyłączyć klimatyzację;
4.
w miarę możliwości
gromadzić podręczne środki ratownicze i odtrutki - maski pyłowe, gazę, watę,
kwas octowy, sok cytrynowy, oliwę jadalną, wodę, wodę utlenioną, mydło, olej
parafinowy, środki pobudzające krążenie, spirytus do zmywania skóry;
5.
przygotować
wilgotne tampony do ochrony dróg oddechowych, na wypadek przeniknięcia środka
biologicznego lub chemicznych do wnętrza pomieszczeń częsta zmiana tamponu lub
nawilżanie go wodą zabezpiecza przed nadmiernym pochłanianiem substancji;
6.
powstrzymać się od
picia, spożywania posiłków, palenia oraz prac wymagających dużego wysiłku;
7.
do chwili odwołania
alarmu lub zarządzenia ewakuacji nie wolno opuszczać uszczelnionych
pomieszczeń, przebywać w pobliżu okien i innych otworów wentylacyjnych;
8. oczekiwać na pojawienie się odpowiednich
służb i postępować zgodnie z otrzymanymi od nich wytycznymi.
SYTUACJA, GDY
SZKOŁA ZOSTAŁA SKAŻONA SUBSTANCJĄ CHEMICZNĄ/BIOLOGICZNĄ, A ZAGROŻENIE ZOSTAŁO
WYKRYTE NATYCHMIAST LUB SZYBKO PO JEGO POJAWIENIU SIĘ.
Należy wówczas:
1. nie dotykać i nie wąchać podejrzanych
przedmiotów, nie sprzątać proszku, nie ścierać cieczy;
2.
aby zapobiec
rozprzestrzenianiu się substancji, przykryć ją np. kocem;
3.
pozamykać okna oraz
drzwi i wyłączyć klimatyzację, nie dopuścić do przeciągów;
4.
opuścić
pomieszczenie, w którym wykryto/stwierdzono obecność podejrzanej substancji i
nie wpuszczać do niego innych osób;
5.
powiadomić osobę
odpowiedzialną za zarządzanie kryzysowe w szkole - dyrektora, osobę upoważnioną przez dyrekcję;
6.
zaalarmować
wszystkie osoby przebywające na terenie szkoły i ewakuować je w rejon
ewakuacji, przemieszczając się pod wiatr oraz poprzecznie do kierunku wiatru
-rejonów ewakuacji powinno być kilka, znajdujących się w różnych kierunkach od
szkoły, gdyż nie znamy kierunku wiatru, z jakiego będzie wiał w czasie
przedmiotowego zagrożenia, rejonem ewakuacji powinien być budynek/budynki, a nie
otwarta przestrzeń
7.
natychmiast po
ogłoszeniu ewakuacji powiadomić odpowiednie służby- policja, straż pożarna,
pogotowie ratunkowe kładąc szczególny nacisk na zawarcie w tym powiadomieniu
informacji o charakterze potencjalnego zagrożenia;
8.
jeśli miał miejsce
kontakt z substancją, należy: umyć dokładnie ręce wodą i mydłem, zdjąć ubranie,
które miało kontakt z podejrzaną substancją i włożyć do plastikowego worka;
9.
po kontakcie z
substancją nie wolno: jeść, pić do czasu uzyskania zgody odpowiednich służb -
policja, straż pożarna, wyspecjalizowana jednostka zwalczania skażeń i zakażeń;
10. w obiekcie – budynku, do którego nastąpiła
ewakuacja zamknąć i uszczelnić okna, drzwi, otwory wentylacyjne, wyłączyć
klimatyzację;
11. sporządzić listę osób, które miały kontakt
z podejrzaną substancją albo znalazły się w odległości ok. 5 m od niej. Listę
przekazać policji;
12. w miarę możliwości gromadzić podręczne
środki ratownicze i odtrutki - maski pyłowe, gazę, watę, kwas octowy, sok
cytrynowy, oliwę jadalną, wodę, wodę utlenioną, mydło, olej parafinowy, środki
pobudzające krążenie, spirytus do zmywania skóry;
13. przygotować wilgotne tampony do ochrony
dróg oddechowych, na wypadek przeniknięcia środków biologicznego lub
chemicznych do wnętrza pomieszczeń-częsta zmiana tamponu lub nawilżanie go wodą
zabezpiecza przed nadmiernym pochłanianiem substancji;
14. powstrzymać się od picia, spożywania
posiłków oraz prac wymagających dużego wysiłku;
15. oczekiwać na pojawienie się odpowiednich
służb i postępować zgodnie z otrzymanymi od nich wytycznymi.
SYTUACJA, GDY
SZKOŁA ZOSTAŁA SKAŻONA SUBSTANCJĄ CHEMICZNĄ/ BIOLOGICZNĄ, A ZAGROŻENIE ZOSTAŁO
WYKRYTE PÓŹNO, NP. GDY POJAWIŁY SIĘ OBJAWY REAKCJI NA SUBSTANCJĘ LUB/I OGNISKA
ZACHOROWAŃ:
Należy wtedy:
1. nie dotykać i nie wąchać podejrzanych przedmiotów,
nie sprzątać proszku, nie ścierać cieczy;
2.
powiadomić osobę
odpowiedzialną w szkole za zarządzanie kryzysowe -dyrektora, osobę upoważnioną
przez dyrekcję ;
3.
przykryć substancję
np. kocem, aby zapobiec jej rozprzestrzenianiu się
4.
pozamykać okna oraz
drzwi i wyłączyć klimatyzację, nie dopuścić do przeciągów;
5.
opuścić
pomieszczenie, w którym wykryto/stwierdzono obecność podejrzanej substancji i
nie wpuszczać do niego innych osób;
6.
ogłosić alarm i
wszystkich uczniów, nauczycieli oraz pracowników znajdujących się bezpośrednio
poza budynkiem, a przebywających na terenie szkoły ewakuować do wnętrza szkoły;
7.
natychmiast po
ogłoszeniu alarmu powiadomić odpowiednie służby - policję, straż pożarną,
pogotowie ratunkowe, kładąc szczególny nacisk na zawarcie w tym powiadomieniu
informacji o charakterze potencjalnego zagrożenia;
8.
w szkole zamknąć i
uszczelnić okna, drzwi, otwory wentylacyjne, wyłączyć klimatyzację a budynek
szkoły wraz ze wszystkimi obecnymi wewnątrz osobami odizolować od
bezpośredniego otoczenia przygotowując się do ewentualnej kwarantanny;
9.
oczekiwać na
pojawienie się odpowiednich służb i postępować zgodnie z otrzymanymi od nich
wytycznymi.